Els EUA porten la lluita antidroga al Pacífic

L’Administració del Trump ha traslladat a aigües de Colòmbia l’enfonsament d’embarcacions iniciat davant les costes caribenyes de Veneçuela. Les relacions amb Petro es deterioren encara més.

Els EUA porten la lluita antidroga al Pacífic
2
Es llegeix en minuts
Abel Gilbert
Abel Gilbert

Corresponsal a Buenos Aires

ver +

Els EUA han llançat entre el 2 de setembre i el 22 d’octubre nou atacs contra embarcacions sospitoses de narcotràfic. Van morir 37 persones. El que va començar com una sèrie d’enfonsaments al Carib sud veneçolà s’ha traslladat al Pacífic colombià. Aquestes accions han accelerat el deteriorament de relacions entre Washington i Bogotà. El rebuig visceral de Trump cap a Gustavo Petro no és aliè a la tensió dels últims dies. Les friccions es van fer primer visibles amb la política de deportacions del magnat republicà. Aquests xocs van ser a penes el començament d’una escalada que ja té diverses fites.

El Departament d’Estat li va retirar el visat després que qüestionés el paper dels EUA a Gaza als mateixos carrers de Nova York. Alhora, es va rebaixar la qualificació de Colòmbia en el seu combat contra el tràfic de drogues. Les incursions aèries suposen ara un punt més inquietant del conflicte. I això s’ha comprovat immediatament. Petro ha parlat d’"assassinats" i de violacions del dret internacional. Trump ha qualificat el seu homòleg d’"esbirro" i "mal tio", un president "impopular" i, alhora, un "líder narcotraficant". Petro ha assegurat que es defensarà de les "calúmnies" als tribunals dels EUA i amb "advocats nord-americans". Les paraules, cada vegada més pujades de to, es presenten a molts analistes com l’arbre que no deixa veure el bosc de les vertaderes controvèrsies.

Moreno i Rubio

Notícies relacionades

Per a Petro, els termes de la violència verbal i les amenaces de sancions no són aliens a la figura del senador republicà d’origen colombià Bernardo Moreno. "Trump és víctima vulnerable d’un senyor com Moreno, mirant de llançar-nos l’aigua bruta de tot." El de Bogotà que va emigrar als EUA quan era nen "està desesperat" perquè Washington "xoqui amb aquest Govern". Petro afirma que Moreno està vinculat amb el paramilitarisme d’extrema dreta. Però ha sigut el secretari d’Estat, Marco Rubio, qui ha aportat els indicis del que va més enllà de la baralla virtual. "Crec que les autoritats colombianes, quant al seu Exèrcit i policia, continuen sent molt pro nord-americanes", va dir Rubio.

L’únic problema en aquest país "és el llunàtic, el tio és boig, i tothom ho sap". Segons el responsable de la diplomàcia nord-americana, "és una llàstima que el poble colombià hagi de suportar aquest home fins al maig de l’any vinent", quan tinguin lloc les presidencials. Els EUA estan més que interessats en el retorn de la dreta al Palau Nariño i les mostres de repulsió apunten, més enllà d’un assumpte ideològic, a erosionar les possibilitats de l’esquerra post-Petro en les eleccions. A aquestes altures, Trump vol veure, almenys públicament, Petro i Nicolás Maduro com una moneda de dues cares.