Els EUA ja han atacat tres embarcacions veneçolanes

"Vam abatre vaixells. En realitat van ser tres vaixells, no dos, però vostès en van veure dos", va declarar el president Donald Trump

Els EUA ja han atacat tres embarcacions veneçolanes
2
Es llegeix en minuts
Abel Gilbert
Abel Gilbert

Corresponsal a Buenos Aires

ver +

El president dels EUA, Donald Trump, va assegurar ahir que les forces militars dels EUA desplegades al mar Carib van atacar un tercer vaixell que, presumptament, portava drogues cap als Estats Units. L’anunci està separat tot just 24 hores d’un altre de les mateixes característiques. Dilluns passat, el magnat republicà va parlar d’una intercepció des de l’aire que va provocar la mort de tres persones. El 2 de setembre havia tingut lloc el primer enfonsament, amb la mort d’11 tripulants. Trump va tornar a relacionar a aquestes embarcacions amb Veneçuela i va llançar una nova advertència a Nicolás Maduro: "Ho diré sense embuts. Deixin d’enviar el Tren d’Aragua cap als Estats Units. Deixin d’enviar drogues als Estats Units". Els atacs, va afirmar, comencen a tenir el seu efecte en aigües caribenyes perquè "ni tan sols" circulen vaixells de pesca. "Ningú vol sortir a pescar". La novetat va sorgir d’una conversa informal amb la premsa: "En realitat van ser tres vaixells, no dos, però vostès en van veure dos".

Caracas afirma que Washington busca crear les condicions per a una incursió militar sota la narrativa d’una amenaça "narcoterrorista" i que el Tren d’Aragua, una banda formada a les presons i que després ha creuat les fronteres, ha sigut desarticulada dins del país. Maduro va afirmar per la seva banda aquest dilluns que les comunicacions amb els EUA estan "desfetes" i que Veneçuela ara està "més preparada" si toqués una "lluita armada". El palau de Miraflores va recordar que, d’acord amb les Nacions Unides, només el 5% del tràfic d’estupefaents cap als Estats Units passa per Veneçuela. Aquest argument va ser rebutjat pel secretari d’Estat, Marco Rubio. "No m’importa el que digui l’ONU", va dir.

La militarització del Carib, on els EUA tenen vuit vaixells de guerra, acompanyats des de Puerto Rico de drons armats MQ-9 Reaper i avions de combat F-35, ha encès els senyals d’alarma al palau de Miraflores amb una intensitat que no es compara amb episodis precedents. El Govern de Caracas ha convocat l’allistament a les milícies. Les persones que s’hi incorporen adquireixen un compromís amb les Forces Armades, l’incompliment del qual pot ser objecte de sancions. L’oposició, en particular la liderada per la dretana María Corina Machado, principal aliada de Washington, crida a la desobediència davant autoritats que no tenen legitimitat política.

Notícies relacionades

Normativa marítima

Els enfonsaments en aigües internacionals de les embarcacions procedents de Veneçuela provoquen, mentrestant, una crida d’atenció relacionada amb l’incompliment de les normatives que regeixen el trànsit marítim. "Trump està normalitzant el que considero un atac il·legal", va dir dies enrere a The New York Times el contraalmirall Donald J. Guter, jutge auditor general retirat de la Marina entre el 2000 i el 2002. "L’Administració de Trump no ha ofert una teoria jurídica detallada sobre per què és legal", va recordar la publicació, que en aquests moments afronta un plet amb el multimilionari. Els tres fets es presenten com les primeres derivacions de l’ordre secreta que Trump va firmar al juliol, en la qual ordenava al Pentàgon començar a utilitzar la força militar contra bandes qualificades de "narcoterroristes" i càrtels de la droga llatinoamericans.