Trump destitueix el seu assessor de seguretat i el nomena ambaixador a l’ONU
El president aparta Waltz, assenyalat per l’escàndol del ‘Signalgate’ i no-alineat amb l’aïllacionisme / Rubio assumirà el càrrec de forma interina

Passada la marca dels 100 dies i quan les dades econòmiques i les pors de la seva guerra comercial li comencen a restar capital polític, Donald Trump va fer ahir el primer gran moviment de fitxes al seu gabinet. Hores després que nombrosos mitjans amb fonts anònimes informessin que el president dels Estats Units anava a prescindir de Mike Waltz, l’assessor de seguretat nacional en el centre del Signalgate Trump va anunciar en un missatge a Truth Social que el nomina com a ambaixador davant les Nacions Unides. Les funcions que duia a terme fins ara Waltz queden de forma interina en mans del secretari d’Estat, Marco Rubio.
El moviment és significatiu. Waltz feia setmanes que estava a la corda fluixa per l’escàndol que es va obrir quan es va saber que hi havia un xat en una aplicació comercial en què es va compartir informació sobre un atac als houthis al Iemen. El fins ara assessor de seguretat nacional va incloure accidentalment al periodista Jeffrey Goldberg, director de The Atlantic en aquest xat.
En el seu cessament en el càrrec, però, es fan altres lectures, incloent-hi la purga de qualsevol veu que no s’alineï plenament amb l’agenda aïllacionista de Trump, que en la seva segona presidència manté un control ferri i absolut sobre un gabinet on l’actiu més gran és la lleialtat total.
No donar carnassa als mitjans
Quan va esclatar el Signalgate, en públic, Trump havia defensat a Waltz pel que es va definir com un "error" i tant el president com la seva Administració s’escudaven en el dubtós argument que no es va compartir informació classificada en aquest xat, que també va evidenciar el profund menyspreu per Europa en el Govern del republicà. En privat, però, Trump havia posat en dubte des del primer moment la continuïtat de Waltz, de qui també es va revelar que havia utilitzat Gmail, el correu comercial de Google, per a comunicacions oficials.
Notícies relacionadesPerò Trump no volia donar als mitjans de comunicació un cessament material a l’inici de la segona presidència que tingués els més mínims ecos de les turbulències que van marcar l’arrencada del seu primer mandat. El 2017, Michael Flynn va dimitir del mateix càrrec que ara tenia Waltz abans del primer mes de presidència de Trump després de desvetllar-se que havia mentit a l’FBI i al vicepresident Mike Pence sobre converses amb l’ambaixador de Rússia sobre sancions. Va ser el primer dels quatre assessors de seguretat nacional que va tenir el republicà en aquella presidència.
Waltz, un antic congressista per Florida que va servir a les forces especials de l’Exèrcit de Terra, era vist dins del Govern com un clàssic falcó, un republicà amb una visió més tradicional del militarisme que l’aïllacionisme de Trump i del moviment MAGA. Mentre altres d’aquests neocons com Rubio han modelat les seves posicions per plegar-se a les de Trump, Waltz no ho ha fet. Dilluns, segons The New York Times Waltz havia defensat en una reunió amb Trump i altres membres de l’equip de seguretat nacional fortes sancions a Rússia si Moscou no acorda un alto el foc amb Ucraïna. L’endemà, Trump li va demanar que no l’acompanyés al míting a Michigan per marcar els 100 dies de mandat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- Sanitat pública Catalunya reforma l’atenció primària perquè en un any es pugui oferir assistència en 48 hores
- Salmonel·losi, la intoxicació estrella de l’estiu: riscos, símptomes i consells pràctics per evitar la infecció
- Les finances del club Radiografia de l'economia del Barça: "Hem passat de l'UCI a planta"
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura