Opinió. Finances
Cultura financera per reduir l’especulació
Juan Massana y Alejandro Puiggròs, Family BankerS de Banco Mediolanum /
"Molts estudiants creuen que els diners que deixen al banc no es tornen"; "Quatre de cada deu alumnes espanyols no saben interpretar una nòmina"; "Només el 5% dels espanyols tenen coneixements avançats sobre finances". Són titulars que podem llegir a la premsa quan es publica algun estudi sobre la falta d’educació financera al nostre país. Sense anar més lluny, els últims informes sobre competències financeres assenyalen que Espanya és el quart país amb pitjors coneixements a la UE (Eurobaròmetre) i que els alumnes de 15 anys empitjoren i estan per sota de la mitjana de l’OCDE (informe PISA).
No obstant, a aquest escenari s’hi afegeix una sobreinformació accelerada per l’era digital, que facilita l’accés a milers de consells financers contradictoris o de dubtosa credibilitat. Aquest excés d’informació sense filtrar porta a la confusió i a la presa de decisions errònies. Hi ha persones que inverteixen sense entendre els riscos, basant-se en promeses de rendibilitat ràpida, deixant-se portar per modes passatgeres o per "actius estrella", o que especulen amb les previsions del que passarà als mercats.
És aquí quan cobra una rellevància crucial la figura de l’assessor financer, una persona que ens escolti, entengui bé les nostres circumstàncies i necessitats i ens ajudi a elaborar una planificació financera i a mantenir-la al llarg de les diferents etapes de la nostra vida. Però, mentre als Estats Units o el Regne Unit comptar amb aquest professional és una pràctica habitual, a Espanya encara no es coneix prou el seu paper com a guia i acompanyant en la vida financera dels estalviadors.
L’acompanyament d’un professional permet entendre millor les finances, planificar els nostres estalvis segons els objectius a curt termini –habitualment, la creació d’un coixí de seguretat que ens permeti afrontar imprevistos i aprofitar oportunitats puntuals del mercat, en línia amb la nostra estratègia–, a mitjà termini –com els estudis dels fills o la compra d’una vivenda, per exemple– o a llarg termini –com la jubilació. Però el més important és que una planificació personalitzada i diversificada a partir dels nostres objectius ens permetrà reduir l’especulació i els riscos associats.
En conclusió, ens queda un llarg camí per recórrer en matèria de cultura financera però, de la mà d’un professional de les finances, tots podem beneficiar-nos de la tranquil·litat que aporta una planificació financera.
Juan Massana (esquerra) i Alejandro Puiggròs (dreta) Family Bankers de Banco Mediolanum.
- LA CRISI BLANCA Xabi Alonso, a punt de ser acomiadat
- Col·lectius vulnerables Catalunya inicia la reobertura de menjadors escolars a l’ESO
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- Meitat d’un mandat controvertit Milei, més fort que mai
- Cita al Vaticà Zelenski al president dels EUA: "Estic a punt sempre per a la pau"
- Salut mental i tecnologia Allan Young, psiquiatre: "No substituirem els éssers humans amb apps. No substituirem el vincle"
- Barcelona, protagonista La IA de ciberseguretat de Zynap es prepara per travessar fronteres
- TELEVISIÓ I MAS L’altra loteria
- Champions League Aïcha, la vallesana que vol conquerir el lateral del Barça
- CICLISME L’equip ciclista d’Iniesta aposta per Barcelona
