Pols al món
Les pimes afrontaran més costos per l’escalada del dòlar
L’apreciació de la divisa nord-americana per les polítiques de Trump encareix les importacions de les empreses espanyoles

Les mesures aranzelàries imposades pel president dels Estats Units, Donald Trump, han alterat de manera significativa els mercats financers globals. L’impacte en les borses mundials, les criptomonedes i el petroli ha sigut immediat.
Aquesta estratègia d’aranzels, centrada principalment en productes provinents de Mèxic, el Canadà i la Xina (tot i que Trump també ha amenaçat Europa), ha provocat un fort augment en la cotització del dòlar, mentre que altres monedes estrangeres, com l’euro, el peso mexicà i el dòlar canadenc s’han desplomat. El tipus de canvi es troba al voltant d’1,0231 dòlars per euro, cosa que reflecteix una caiguda de l’1,22% en el valor de l’euro respecte a ahir.
Els dos principals problemes que veuen els experts per a Espanya és que l’apreciació del dòlar generarà més costos per a les pimes, a l’encarir les seves exportacions, i a nivell global un rebrot de la inflació, en un moment en què aquest factor semblava controlat. En concret, sectors com l’automotriu, tecnològic, agrícola i energètic seran els més afectats, assenyala Antonio Castelo, analista d’iBroker.
El consumidor, el perjudicat
Les importacions a Espanya van registrar un total de 313.896,9 milions d’euros fins al setembre del 2024, segons dades del Ministeri d’Economia. Amb la tendència alcista del dòlar, les empreses espanyoles que depenen d’importacions en dòlars s’enfronten a més costos, que podria traduir-se en preus més alts per als consumidors i afectar la competitivitat de les empreses.
De moment, les tarifes imposades per l’Administració nord-americana no han afectat directament la majoria de les empreses espanyoles, explica Juan J. Fernández-Figares, director de gestió de Link Securities. No obstant, "les companyies amb presència a Mèxic, especialment aquelles que exporten als Estats Units, com els fabricants de peces i components per a l’automoció, sí que podrien enfrontar un impacte negatiu", afegeix l’expert.
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- Investigació en marxa Una desena d’afectats per càncer denuncien la fàbrica de Tenneco a Badalona: «Ho fem pels nostres fills»
- Òbit Qui era Diogo Jota, el jugador del Liverpool mort en un accident de trànsit a Zamora
- Festivals Cancel·lat el concert de Fito Páez que havia d'inaugurar el festival de Cap Roig
- Mor Michael Madsen, actor de 'Kill Bill' i 'Reservoir Dogs', als 67 anys
- Directius Mor l’exdirector de Port Aventura i Riu Hotels, l’empresari mallorquí Lluís Rullan Colom
- Mor Michael Madsen, actor de 'Kill Bill' i 'Reservoir Dogs', als 67 anys
- Ocupacions d'estiu De provador de platges a tastador de gelats: les ocupacions més singulars de la temporada d'estiu
- Incidències Un transformador que fon fusibles deixa més d’una setmana sense llum unes 160 llars i comerços de Barcelona
- Trama Koldo Ministres amb seient a Ferraz donen per fet una «reestructuració» en el PSOE «no només limitada a Organització»