Les decisions de l’Executiu laborista
El Regne Unit demanarà un permís als ciutadans de la UE per entrar al país
El visat, que serà electrònic i costarà al voltant de 12 euros, es posarà en marxa a partir de l’abril que ve
Els Vint-i-set exigiran als britànics una autorització semblant des de l’estiu

El Regne Unit demanarà un permís electrònic als ciutadans dels països de la Unió Europea, a excepció d’Irlanda, per entrar al país a partir del 2 d’abril del 2025. El permís, batejat com a electronic travel authorisation (ETA), forma part dels plans del Govern britànic de digitalitzar el sistema de control de fronteres per "incrementar la seguretat i millorar l’experiència dels viatgers" i tindrà un cost de 10 lliures (uns 12 euros). El Regne Unit estableix així una igualtat de condicions amb la UE, que també exigirà als ciutadans britànics un permís semblant a partir de l’estiu que ve, tot i que el preu serà lleugerament inferior.
"L’expansió mundial de l’ETA demostra el nostre compromís de millorar la seguretat mitjançant noves tecnologies i la implantació d’un sistema d’immigració modern", va assegurar la secretària d’Estat d’Immigració i Ciutadania, Seema Malhotra, a través d’un comunicat. El Ministeri de l’Interior britànic assegura que l’ETA estarà vinculada digitalment al passaport del viatger i garantirà la realització de controls de seguretat més rigorosos abans que les persones iniciïn el seu viatge al Regne Unit, amb l’objectiu d’"evitar un abús del sistema d’immigració". El sistema és similar al que utilitzen els Estats Units per a ciutadans de tercers països, entre els quals hi ha els de la UE.
En el cas del Regne Unit, el permís permetrà estades al país de fins a sis mesos per a un període de dos anys o fins a la data de caducitat del passaport, en cas que aquesta sigui anterior als dos anys. Aquest sistema ja estava en vigor per als països del Golf, entre els quals l’Aràbia Saudita, els Emirats Àrabs Units i Qatar, i a partir del 8 de gener també serà necessari per a prop de 50 països extracomunitaris, entre els quals Austràlia, el Canadà i el Japó. Els últims a necessitar l’ETA per entrar com a turistes al Regne Unit seran els ciutadans dels vint-i-set països membres de la UE, que podran començar a sol·licitar-la a partir del 5 de març de l’any vinent.
El permís també serà necessari per als viatgers que utilitzin aeroports britànics com a llocs de trànsit cap a les seves destinacions. Una cosa que ha provocat la preocupació dels principals gestors aeroportuaris, entre els quals l’aeroport de Heathrow a Londres, que va alertar l’agost passat de la pèrdua de 90.000 passatgers en trànsit procedents dels països del Golf després de l’entrada en vigor de l’ETA.
Impacte significatiu
El Govern britànic afirma, no obstant, que el sistema no tindrà un impacte significatiu en les arribades de passatgers. "La digitalització facilita el pas per la frontera de milions de persones cada any, inclosos els visitants que rebem al Regne Unit i que, segons les previsions, aportaran més de 32.000 milions de lliures a la nostra economia turística aquest any", va afegir Malhotra. L’Executiu assegura que està col·laborant estretament amb les companyies aèries, marítimes i ferroviàries de tot el món, que considera "crucials per garantir una aplicació sense problemes del nostre programa de digitalització".
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos