Israel mata desenes de nens a l’atacar quatre escoles per a desplaçats
Fonts de la Casa Blanca acusen Netanyahu d’haver mentit a Biden sobre la seva disposició a acceptar un acord per alliberar els ostatges
«Quan mates tants civils, el resultat és desproporcionat i un crim de guerra»
En uns altres temps hauria sigut un autèntic escàndol, però després de gairebé deu mesos de bombardejos deliberats sobre tota classe d’instal·lacions civils protegides pel dret internacional, les atrocitats s’han normalitzat amb la indiferència de la comunitat internacional. L’Exèrcit israelià ha bombardejat des de dijous quatre escoles on es refugiaven centenars de palestins a la Franja de Gaza, una sèrie d’atacs que han deixat més de mig centenar de morts. Els portaveus castrenses israelians afirmen que aquestes escoles haurien servit de centres de comandament de Hamàs i refugi per als seus milicians, però les autoritats de Gaza afirmen que més del 80% dels morts són nens. Les massacres a la Franja arriben en plena guerra de nervis, després que Israel va avivar el foc a la regió liquidant capitostos de Hamàs i Hezbol·là en dos atacs a l’Iran i el Líban.
La credibilitat de Benjamin Netanyahu i els seus està per terra. Aquest cap de setmana, un alt càrrec de l’Administració Biden va dir el diari Haaretz que la Casa Blanca ha entès finalment que el primer ministre israelià els ha enganyat sobre la seva suposada disposició a acceptar un acord per acabar amb la guerra i recuperar els ostatges. "Biden se n’ha adonat que Netanyahu l’ha enganyat sobre els ostatges", va assenyalar l’esmentada font abans d’afegir que el líder israelià està mirant de prolongar el conflicte tant sí com no. "[Biden] no ho està dient públicament encara, però en la reunió entre tots dos li va dir específicament: ‘Prou de prendre’m el pèl’". També un dels negociadors israelians ha reconegut al mateix diari hebreu que Netanyahu no està gens interessat a arribar a un acord amb Hamàs.
Aquest acord és l’única manera de temperar el polvorí regional, que torna a bullir després que Israel va matar en territori iranià el líder polític de Hamàs i al Líban el número dos de Hezbol·là. Nombrosos països han demanat als seus conciutadans que abandonin el Líban davant la possibilitat que les esperades represàlies donin peu a una guerra total que acabi saldant-se amb una severa destrucció del país dels cedres.
Per entendre la gravetat del moment n’hi ha prou de dir que, per primer cop en els últims 20 anys, el ministre d’Exteriors de Jordània, país aliat dels EUA, ha anat a Teheran per mirar de negociar una desescalada amb els aiatol·làs. També els ministres del G7 han cridat les parts "a desistir de tota iniciativa que pugui minar el camí del diàleg i la moderació i fomentar una nova escalada".
Possibles crims de guerra
Notícies relacionadesMentrestant, no cessa el martiri de la població de Gaza. Les escoles atacades ahir diumenge eren a la capital de l’enclavament. Es van produir almenys 17 morts, segons les autoritats locals. "Si el 80% dels morts són nens, no són atacs proporcionals", va denunciar a Al-Jazeera l’exdirector executiu de Human Rights Watch, Kenneth Roth, referint-se als quatre incidents que hi ha hagut des de dijous. "Tant és, doncs, que hi hagués un parell de combatents de Hamàs. Quan mates tants civils, el resultat és desproporcionat i això és un crim de guerra".
Des que Hamàs va posar en marxa el desastre en curs el 7 d’octubre, les tropes israelianes han bombardejat 172 refugis per a desplaçats a Gaza, 152 d’ells escoles, segons l’Oficina de Mitjans de l’enclavament.
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- Manuel García-Castellón: "El cas Leire no em sorprèn. Les clavegueres sempre hi són"
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Actuació policial Els Mossos salven a Barcelona una dona que es volia suïcidar i que va quedar penjada de la façana
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- Sentència Dos anys de presó per un tuitaire que va animar a "perseguir" la família que volia més castellà a l'escola de Canet
- Anàlisi de la federació de famílies Catalunya necessitaria crear gairebé 170 nous grups de 1r d’ESO per poder abaixar les ràtios a 25
- Pagaments indeguts L’auditoria sobre la DGAIA detecta «deficiències en la gestió» de les prestacions a extutelats
- Política Tarragona s'adhereix al Pacte Nacional per la Llengua: "El català ha de continuar sent útil, plural i present al carrer"
