Milei la fa bona també amb els drets de pesca

Milei la fa bona també amb els drets de pesca

lara graña

3
Es llegeix en minuts

En aigües argentines pesquen 806 vaixells de pesca, d’acord a l’Associació Cambra Argentina Pesquera (CAPEAR). Una petita part (79) són embarcacions participades per capital gallec, consolidat al país des de fa més de tres dècades i un dels pilars del desenvolupament de la indústria extractiva o naval. Sector que enfronta ara un radical canvi en l’statu quo: la denominada llei òmnibus, formulada pel president Javier Milei, planteja treure a licitació global els drets de pesca, obrir el calador a flotes estrangeres o eximir les empreses de l’obligació de desembarcament als ports nacionals.

Un "esperpent" –a ulls de la indústria– que està disposat a executar via decret d’urgència si no aconsegueix l’aval del poder legislatiu, un míssil davant el qual s’han posicionat en contra totes les cambres empresarials, portuàries i gremials en una unanimitat inèdita. Els cinc governadors de la Patagònia argentina van emetre un comunicat conjunt per censurar els plans del mandatari ultraliberal.

"Generaran un efecte destructiu", coincideixen Gustavo Melella (Terra del Foc), Claudio Vidal (Santa Cruz), Ignacio Torres (Chubut), Rolando Figueroa (Neuquén) i Alberto Weretilneck (Río Negro). El seu homòleg a la província de Buenos Aires (Axel Kicillof) ha reprovat també la norma, per la qual cosa els governadors de tota la costa del país s’han plantat. "Rebutgem les modificacions imposades i considerem que és moment de defensar la sobirania, els recursos i els llocs de treball per a treballadors argentins, ja que, en cas de portar-se endavant les reformes plantejades, hi haurà conseqüències devastadores", abunda el comunicat.

Salaris elevats

Més del 75% de les tripulacions dels vaixells de capital gallec són locals; els salaris abonats al conjunt de la pesca al país són els segons més elevats de tota l’economia argentina, com ja va desgranar Faro de Vigo, del grup Prensa Ibérica, partint d’un estudi de l’investigador Fabián Pettigrew. En suma, el volum de negoci associat a les companyies de Grup Iberconsa, Nueva Pescanova, Vieirasa o Profand depassa els 400 milions d’euros, generadors nets de divises per al país (gairebé la totalitat de la producció s’exporta).

El seu arrelam a l’Argentina és ple, defensen fonts empresarials. "Portem més de 30 anys. Estem fent una batalla política com a argentins, perquè és el que som, les nostres empreses són argentines". És un missatge que ha compartit, en essència, l’intendent (alcalde) de la municipalitat General Pueyrredon –la seva capçalera és la ciutat de Mar del Plata–, Guillermo Montenegro. A través de la xarxa social X, ha incidit que la pesca és "una activitat totalment privada, exercida per desenes d’empreses de capital nacional i estranger, que genera milers de llocs de treball per a la població de l’interior que afegeix valor, exporta centenars de milions de dòlars a l’any i que influeix en el desenvolupament d’altres indústries com la naval". Un suport estratègic que, va continuar, "no pot ser legislat des del desconeixement o corrents". D’acord a les dades disponibles de les companyies gallegues assentades al país, l’ocupació directa generada supera àmpliament els 2.000 efectius, sense comptar amb el derivat del 45% que la de Vigo Wofco posseeix a Conarpesa.

Consell deliberant

Notícies relacionades

"Ens hi va la vida. Si això tira endavant, aquesta llei dura 20 anys, tot i que després perdi Milei", va exhortar el titular del Sindicat Marítim de Pescadors (Simape), Pablo Trueba. Ho va fer aquesta setmana, durant una reunió de l’Honorable Consell Deliberant de General Pueyrredon, en una sala plena de gom a gom en què van participar armadors de màxim nivell com Antonio Solimeno, la secretària general del Sindicat Obrer de la Indústria del Peix (SOIP), Cristina Ledesma; el president de CAPEJAR, Mariano Retrivi; el president del Sindicat de Conductors Navals (Siconara), i l’inspector nacional de pesca Carlos Monteño. "Ens ha costat molt recuperar la pesca, no la regalem ara. Em dol molt", va exposar aquest últim.

En la trobada, prèvia a reunions bilaterals que mantindrà el sector amb diputats i senadors, també es van escoltar veus contra les "conseqüències nefastes" per a l’ocupació, tenint en compte que l’Òmnibus també elimina l’obligatorietat de portar a bord un determinat nombre de tripulants argentins. "Ahir vaig parlar amb un funcionari i em va preguntar què era un calador", va arribar a dir Solimeno, que disposa de més d’una dotzena de vaixells –com per exemple, el Ponte de Rande, acoblat en Construcciones Navales Santodomingo (Vigo)– i és una referència històrica de la indústria extractiva i d’elaborats de productes del mar en un calador que és clau per a Galícia.