Caos a la xarxa social

«Una mala notícia per a la democràcia»: Els canvis d’Elon Musk a Twitter estan beneficiant Rússia

El magnat s’autodefineix com un «absolutista de la llibertat d’expressió», censura només el que és il·legal i permet la proliferació de missatges d’odi i desinformació

  • De TikTok a Starlink: la tecnologia que està ajudant Ucraïna a contenir la guerra

  • Un any de guerra: així ha afectat la invasió d’Ucraïna arreu del món

«Una mala notícia per a la democràcia»: Els canvis d’Elon Musk a Twitter estan beneficiant Rússia

MAXIM SHIPENKOV / EFE

5
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Fraternalment, Elon Musk, de tot cor». Amb aquestes paraules, Margarita Simonián, redactora en cap del canal de televisió RT, va celebrar la setmana passada que l’amo de Twitter havia eliminat l’etiqueta que la designava a ella i al mitjà rus com a «afiliat a l’Estat». Els caòtics canvis impulsats durant els últims dies a la xarxa social han aixecat el bloqueig que fins ara pesava sobre la propaganda digital de Rússia, donant així ales a les veus que recolzen la narrativa del Kremlin en plena guerra contra Ucraïna.

Musk s’ha autodefinit com un «absolutista de la llibertat d’expressió». La seva posició considera que només s’ha de censurar aquell contingut que sigui il·legal, permetent la proliferació de missatges d’odi i desinformació. El magnat tecnològic ha traduït aquesta visió –basada en la particular interpretació d’aquest dret que fa la Constitució dels Estats Units– a una plataforma global. Aquest ajust ha degenerat en un augment dels tuits racistes, homòfobs i misògins, segons han assenyalat diversos informes.

Rússia, però també altres països autocràtics com la Xina i l’Iran, estan explotant aquesta permissivitat en el seu benefici. L’agost del 2020, Twitter va establir en les seves polítiques que no «recomanaria o amplificaria» els comptes de mitjans de comunicació estatals, fent que els òrgans comunicatius russos perdessin tracció a la xarxa. Musk es va carregar aquesta limitació a principis d’abril, tornant la rellevància a uns missatges ara promocionats per l’algoritme perquè arribin a més gent. Des d’aleshores, els comptes d’aquests països estan guanyant seguidors, segons DFRLab, centre d’investigació digital del ‘think tank’ atlantista Atlantic Council.

«Rússia concep que està en guerra amb Occident i veu l’entorn digital com una oportunitat excepcional per pertorbar el seu debat públic i erosionar la seva integritat mentre nega el debat a casa», assenyala Nicolás de Pedro, investigador principal de l’Institute for Statecraft de Londres. Aquest expert en desinformació russa denuncia que la visió de Musk genera una asimetria «molt important» en el flux d’informació. «És una mala notícia per a les democràcies liberals».

«Tot és propaganda»

Els canvis a Twitter no només beneficien els mitjans estatals de Rússia, sinó també els seus comptes governamentals, les restriccions dels quals han sigut aixecades de forma deliberada. «¿PER QUÈ DESAPAREIXERÀ UCRAÏNA? PERQUÈ NINGÚ LA NECESSITA», va tuitejar recentment Dmitri Medvédev, expresident rus, en un llarg missatge de to genocida en què va descriure els ucraïnesos com a «paràsits sangoneres». Fa sis mesos, Twitter hauria minimitzat automàticament la circulació d’aquest tuit, però ara acumula més de 14 milions de reproduccions. Preguntat per això, Musk va respondre: «Totes les notícies són, en certa mesura, propaganda. Deixem que la gent decideixi per si mateixa».

La visió de Musk posa en el mateix pla RTVE o el canal de televisió nord-americà PBS amb el rus RT, el xinès CGTN o l’iranià PressTV. Va quedar clar quan, fa un parell de setmanes, Twitter va etiquetar els dos primers com a «mitjans finançat pel Govern». En els dos casos no era cert. El finançament de la primera és aprovat per un parlament plural –no per un Govern autocràtic– i només un 15% de la segona és pública. «Instruments com RT o Sputnik estan concebuts com a armes. Difonen massivament desinformació no per donar més punts de vista als ciutadans, sinó per erosionar la seva confiança en les institucions», remarca De Pedro.

«RT o Sputnik estan concebuts com a armes. Difonen massivament desinformació per erosionar la confiança en les institucions»

Nicolás de Pedro, investigador principal de l’Institute for Statecraft de Londres

Després del caos generat, Twitter ha eliminat les etiquetes per a tots els mitjans, cosa que torna a equiparar-los de cara als missatges que reben els seus usuaris. Tot i així, mitjans occidentals com NPR o CBC van decidir abandonar la xarxa social després del seu etiquetatge.

Operacions d’ingerència

Els canvis de Musk no només estan transformant l’ecosistema informatiu de Twitter, sinó que estan debilitant la seva capacitat de combatre les operacions d’influència i manipulació estrangeres. Fa mesos que empleats de la companyia i experts en intel·ligència adverteixen d’un risc que s’ha accelerat després del robatori dels equips de moderació de continguts. Els documents del Pentàgon filtrats recentment assenyalen que les campanyes de desinformació de Rússia a Twitter –però també TikTok, Youtube i Telegram– podrien ser més exitoses del considerat fins ara. Al febrer, l’excap de confiança i seguretat de Twitter, Yoel Roth, va declarar davant el Congrés nord-americà que encara hi ha milers de bots russos que operen a la plataforma, cosa que suposa una «amenaça».

Notícies relacionades

Una part essencial d’aquestes operacions són els propagandistes prorussos d’altres nacionalitats. En els últims dies, aquests actors no només s’han desprès de les etiquetes que els assenyalaven com a afiliats al Kremlin, sinó que molts s’han subscrit a Twitter Blue, un pla que per 7,3 euros al mes els permet comprar la insígnia blava de verificació i amplificar l’abast dels seus missatges mentre creen una il·lusió de credibilitat.

Des d’‘influencers’ conservadors a comptes anònims estan recorrent cada vegada més a aquest mètode per bolcar informacions enganyoses sobre tota mena de temes. «Rússia adapta el seu missatge de forma segmentada per convèncer diferents audiències: a la dreta els diuen que Kíiv està en mans globalistes, a l’esquerra que són nazis i als nazis que són jueus», adverteix De Pedro. «L’objectiu final és que Occident retiri el suport a Ucraïna».