Manipulació digital

Rússia suplanta la identitat de mitjans europeus per propagar la seva desinformació

Una xarxa coordinada de comptes russos crea pàgines web que es fan passar per 60 mitjans de comunicació per promoure notícies falses sobre la guerra a Ucraïna que després s’amplien des de Facebook i Twitter

Rússia suplanta la identitat de mitjans europeus per propagar la seva desinformació

EU Disinfo Lab

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Una xarxa de comptes russos ha estat propagant desinformació sobre la guerra a Ucraïna des de fa mesos. Mitjans alemanys han exposat una campanya d’influència i manipulació política que ha suplantat la identitat de fins a 60 grans mitjans de comunicació per enganyar els lectors amb articles, vídeos i enquestes plenes de falsedats. Aquests continguts eren després amplificats a través de comptes ‘fake’ i fins i tot ambaixades russes en plataformes com Facebook, Instagram, Twitter o Telegram.

Aquesta campanya propagandística coordinada des de Rússia es va activar el maig d’aquest any per promoure la narrativa del Kremlin sobre la invasió militar d’Ucraïna i per desestabilitzar l’opinió pública dels seus rivals. Així, aquests «clons» que es feien passar per mitjans legítims repetien falses acusacions habituals del Govern de Vladímir Putin com que Ucraïna és un país nazi i conspiracions com que massacres de civils com les de Butxa són un muntatge.

Meta, propietària de Facebook i Instagram, ha desactivat 1.633 comptes i 703 pàgines vinculades amb aquesta operació, que hauria invertit al voltant de 105.000 dòlars en publicitat per propagar aquests missatges. «És l’operació d’origen rus més important i més complexa que hem desbaratat des del començament de la guerra a Ucraïna», ha confirmat la companyia. «Va presentar una inusual combinació de sofisticació i força bruta».

Una investigació de l’oenagé EU DisinfoLab assenyala que aquesta operació va comprar dominis web amb noms molt semblants als mitjans de comunicació pels quals es feien passar i mimetitzaven el disseny d’aquestes pàgines per afinar la seva capacitat d’engany. Aquest és un mètode habitual de les campanyes de desinformació, una opaca indústria que s’estima que mou més de 60.000 milions de dòlars. Comptes coordinats a Facebook i Twitter operaven com a altaveu per fer arribar aquestes mentides a més gent. Així, hi ha qui llegia notícies falses russes pensant que es tractava d’articles periodístics rigorosos i contrastats.

«Amenaça contínua»

Aquesta campanya de desinformació va posar en el punt de mira grans mitjans de comunicació d’Alemanya, el Regne Unit, França, Itàlia, Ucraïna i Letònia. Entre aquests figuren el britànic ‘The Guardian’, l’italià ‘Ansa’ o els alemanys ‘Spiegel’ i ‘Bild’, el diari més venut d’Europa. La investigació no ha detectat que aquesta maniobra afectés mitjans espanyols, tot i que la desinformació sí que va proliferar en espanyol.

Notícies relacionades

EU DisinfoLab no atribueix aquesta operació coordinada a un actor específic, però remarca que «molts elements apunten a la participació d’actors amb seu a Rússia». Seguint el seu rastre a internet apunten que tant la compra de dominis web suplantats com la producció dels vídeos propagandístics difosos s’ha efectuat des d’aquest país. Tot i així, l’oenagé afegeix: «No podem excloure totalment la possibilitat d’una operació de falsa bandera». Aquesta campanya de manipulació continua activa, cosa que fa que constitueixi una «amenaça contínua».

Meta assegura que ha desactivat l’operació d’influència. Tot i així, els autors de la investigació demanen a les autoritats actuar per frenar aquesta mena d’atacs. «El mer fet que l’operació continuï en marxa després de mesos de violar les lleis europees de propietat i privacitat de les dades utilitzant servidors i ‘software’ amb seu a la UE, probablement sense conseqüències per als autors, és preocupant», ha lamentat Alexandre Alaphilippe, director executiu d’EU DisinfoLab.