Comerç internacional

El primer vaixell de càrrega amb blat ucraïnès atraca a Síria, país aliat rus

El ‘Razoni’, que va sortir del port d’Odessa l’1 d’agost després de l’acord entre Rússia i Ucraïna, tenia com a destí el Líban, però el seu cereal s'està descarregant al port de Tartús, a la Síria controlada per Bashar al-Assad

El primer vaixell de càrrega amb blat ucraïnès atraca a Síria, país aliat rus

Europa Press

3
Es llegeix en minuts
Adrià Rocha Cutiller
Adrià Rocha Cutiller

Periodista

ver +

L’1 d’agost, el món va respirar tranquil: el Razoni,un vaixell de càrrega amb bandera de Sierra Leone, va salpar amb 26.000 tones de cereal del port d’Odessa, al sud d’Ucraïna

Els mercats globals, amb l’alça dels preus dels aliments, necessitaven el gra d’Ucraïna, un dels màxims productors del món. Els aliments ucraïnesos portaven sent bloquejats des de la invasió russa el febrer d’aquest any.

El Razoni va ser el primer de molts —i el més important, ja que havia d’obrir una via perillosa, atapeïda de mines i sota un acord entre Moscou i Kíiv que es presumia fràgil—, i el seu destí final era el Líban, país sumit en una greu crisi econòmica. Després de dues setmanes vagant pel Mediterrani oriental, el Razoni ha arribat aquest dimarts a port. No ha atracat, tanmateix, al Líban; ho ha fet a Síria

«El vaixell de càrrega va parar el seu senyal de transmissió el 12 d’agost a l’est de Xipre i va ser vist dirigint-se a port aquell mateix matí. Llavors, va parar en ancoratge un parell de dies abans d’atracar a Tartús, [a Síria]», ha explicat Samir Madani, fundador de l’empresa d’investigació de vaixells de càrrega TankerTrackers.

Robatori de blat

Des de l’inici de la invasió russa d’Ucraïna, segons molts experts, Rússia ha estat sistemàticament robant blat i cereals dels ports ucraïnesos que conqueria. Aquest cereal era exportat il·legalment, i enviat, sobretot, a la Síria de Bashar al-Assad, el gran aliat de Rússia a la zona. 

El procediment és sempre semblant: els vaixells de càrrega anuncien que van a un port determinat quan, en alta mar, tanquen els seus transistors i es dirigeixen cap a Síria. El cas del Razoni, tanmateix, ha sigut una mica diferent.

Després que el vaixell de càrrega salpés d’Odessa l’1 d’agost, el comprador del cereal va rebutjar el producte al·legant «dubtes de qualitat». El Razoni ja era al Mediterrani i va atracar al port de Mersin, a Turquia, l’11 d’agost, on va entregar part de la seva càrrega. L’endemà va salpar de nou, aquella vegada amb el senyal tancat i en direcció a Síria, l’aliat rus.

«No som responsables d’un barco i la seva càrrega una vegada ha abandonat Ucraïna, encara més si l’esmentat vaixell de càrrega ha sortit d’un port estranger», ha dit aquest cap de setmana el Ministeri de Transports ucraïnès en un comunicat.

Un acord funcional

Un acord funcionalFins ara, 17 barcos han sortit de ports ucraïnesos després de la firma el juliol a Istanbul de l’acord entre Rússia, Ucraïna, Turquia i les Nacions Unides per a l’exportació de blat i cereals ucraïnesos. Tots aquests vaixells són inspeccionats a Istanbul, abans d’arribar a Ucraïna o després de sortir-ne. 

Amb aquestes inspeccions, Moscou vol assegurar-se que Kíiv no utilitza aquests barcos per importar armament; Kíiv, per la seva banda, s’assegura que els seus rivals no utilitzaran l’obertura dels ports ucraïnesos per atacar-los, cosa que ja va ocórrer —amb un bombardeig— un dia després de la firma del pacte, el 23 de juliol.

Notícies relacionades

Aquest dimarts, el dia en què el Razoni va arribar a Síria, va sortir d’Ucraïna el primer vaixell de càrrega pagat pel Programa Mundial d’Aliments (PMA), amb destí a la banya de l’Àfrica

«Fa falta molt més que els vaixells de càrrega amb cereal ucraïnès per parar la gana al món, però amb el blat ucraïnès de nou als mercats globals tenim l’oportunitat de parar aquesta espiral en què s’estava convertint la crisi d’aliments global», va dir aquest dimarts el director executiu del PMA, David Beasley.