Tensió bèl·lica a l’Est
Aquesta és l’agenda diplomàtica per evitar la guerra a Ucraïna
Putin rep el president de França a Moscou per abordar com afrontar la distensió a les fronteres d’Ucraïna

Comença una altra setmana de diplomàcia amb majúscules després de les alarmants filtracions del Pentàgon publicades per diaris nord-americans durant el cap de setmana. L’espionatge nord-americà estima que, en el cas que Rússia envaís Ucraïna, Kíev cauria en qüestió de dies, es produirien 50.000 víctimes civils i el president ucraïnès, Volodímir Zelenski, cauria. Rússia, segons les filtracions del Pentàgon, ja hauria aconseguit reunir el 70% de les forces necessàries per envair Ucraïna. En aquest context, les reunions al més alt nivell que s’han produït durant les últimes setmanes, lluny d’espaiar-se, tornen a copar les agendes.
Macron es reuneix amb Putin a Moscou
El president francès, Emmanuel Macron, que des del primer dia ha fet un pas endavant per erigir-se com a abanderat de la postura europea en la crisi, consolida aquest lideratge al reunir-se avui amb el president rus Vladímir Putin a Moscou. Després de diversos contactes telefònics en les passades setmanes, aquesta reunió presencial aprofundirà com diluir la tensió bèl·lica a la zona. Macron es converteix en el primer líder europeu en ser rebut pel Kremlin. El fet que França ostenti la presidència semestral de la Unió Europea, confereix més transcendència a la presència de Macron a Moscou. No obstant, el Kremlin ja ha deixat clar que no espera grans avenços perquè «la situació és massa complexa», en paraules del portaveu de la Presidència russa, Dmitri Peskov.
El líder francès proposa un «nou equilibri» per mantenir la pau i la seguretat al continent, en especial dels veïns de Rússia, i també per atendre les preocupacions del Kremlin a causa de l’expansió de l’OTAN. Els Estats Units i l’Aliança Atlàntica van rebutjar de ple les demandes de Rússia de garanties de seguretat, que inclouen el compromís jurídicament vinculant que ni Ucraïna ni cap altra antiga república soviètica mai seran acceptades a l’OTAN.
Per al mandatari gal, aquesta visita és una aposta de cara a les eleccions presidencials del mes d’abril. Dimarts, el president francès té previst viatjar a Kíev per reunir-se amb el president ucraïnès Volodímir Zelenski.
Biden rep Scholz a Washington
En la que serà la seva primera visita a la Casa Blanca des que va prendre possessió com a canceller alemany, Olaf Scholz serà rebut dilluns pel president dels EUA, Joe Biden. Tenen previst abordar tots els aspectes que conformen el puzle de la tensió bèl·lica que es viu a l’est d’Europa. La reunió es produirà en una situació de debilitat per a Alemanya, ja que està sent criticada per la família europea i els socis membres de l’OTAN de mantenir un to massa benèvol amb Moscou i un perfil baix en el tauler de les negociacions. Alemanya s’ha negat de forma taxativa a enviar armament al Govern de Kíev.
Berlín advoca per les sancions a Rússia en cas d’invasió i, precisament, Scholz i Biden tenen previst abordar en la reunió la preparació d’un «fort paquet de sancions» que «imposarien un greu cost si Rússia envaeix Ucraïna». Un dels temes més importants a tractar serà el gasoducte Nord Stream 2, que transporta gas natural rus a través del mar Bàltic directament a Europa Occidental, evitant Ucraïna.
Borrell viatja a Washinton per veure Blinken
L’alt representant de la Unió Europea per a la Política Exterior i de Seguretat, Josep Borrell, viatjarà a Washington per reconfirmar la «fortalesa» de l’associació atlàntica i impulsar la cooperació en seguretat energètica en un moment «crucial». Dilluns, el vicepresident comunitari mantindrà una reunió bilateral amb el secretari d’Estat dels EUA, Antony Blinken, a fi de «discutir temes urgents de l’agenda internacional per reconfirmar la fortalesa de l’associació transatlàntica en un moment crucial per a la diplomàcia global». Posteriorment, Borrell i Blinken copresidiran el Consell d’Energia UE-EU A juntament amb la comissària europea d’Energia, Kadri Simson, i la secretària nord-americana d’Energia, Jennifer Granholm.
Notícies relacionadesAquest esdeveniment arriba «en un moment crucial per abordar el subministrament d’energia per fer front a la disponibilitat de gas natural i els preus volàtils», va dir el portaveu del SEAE, Peter Stano, en un comunicat.
El Consell d’Energia UE-EUA se celebrarà deu dies després que les dues parts responguessin a les amenaces de Rússia a les fronteres d’Ucraïna reforçant la seva aliança energètica per garantir un subministrament «continu, suficient i oportú» de gas al bloc comunitari en cas d’una crisi com un eventual atac de Moscou a Kíev.
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- Medi ambient La desembocadura del Besòs tindrà llacunes a partir del 2028
- Successos Els Mossos cacen in fraganti un depredador sexual d’estudiants en un autobús a Girona
- Famosos El motiu pel qual Pedri practica dejuni intermitent: «em sento molt millor»
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?
- Entrevista Pablo Duchement, pèrit judicial: «No tot el ‘bullying’ és una qüestió d’autoestima, hi ha nens que són psicòpates»
- Protesta Els taxistes desconvoquen l’aturada d’aquest dimarts pel patrocini d’Uber al Barça