Conservadors britànics

L’escassetat en el subministrament de carburant enterboleix la conferència dels ‘tories’

Boris Johnson atribueix els problemes actuals a un «període d’ajust» després de la pandèmia i rebutja la tornada al «vell model d’immigració descontrolada»

  • El primer ministre promet canvis i millores de l’economia davant una tardor que colpejarà empreses i ciutadans

  • Algunes companyies han començat a buscar carnissers a les Filipines, el Brasil i l’Argentina i refugiats afganesos podrien conduir camions

Boris Johnson

Boris Johnson / STEFAN ROUSSEAU/AFP (AFP)

3
Es llegeix en minuts
Begoña Arce
Begoña Arce

Periodista

ver +

Els conservadors britànics estan reunits a Manchester des de diumenge havent transformat el triomf devastador de les últimes eleccions en la crisi més gran que ha viscut el Regne Unit des dels anys setanta. La conferència anual del partit, a la qual assisteixen uns 10.000 delegats, és la primera que se celebra de forma presencial després d’aconseguir la majoria a les urnes el 2019. L’ambient és, no obstant, de gran pressió i malgrat els crits de joia i aplaudiments que acompanyaran Boris Johnson durant els pròxims quatre dies, no es percep l’entusiasme que correspondria a aquesta victòria. És impossible ignorar l’acumulació de problemes que tenallen l’economia i colpegen directament els ciutadans.

El primer ministre volia fer d’aquesta conferència el moment de la tornada a la normalitat, una vegada superat ja el pitjor de la Covid. Un punt i a part amb missatges d’optimisme, com elevar el nivell de vida («levelling up») de les classes més desfavorides. Aquests votants al nord d’Anglaterra que va seduir amb els seus eslògans. «Canviarem i millorarem l’economia», repeteix el primer ministre en les entrevistes que ha concedit abans de l’inici de la convenció.

Tardor problemàtica

Als britànics els resulta difícil creure en els plans de prosperitat de Johnson mentre s’eternitzen fent cua a les gasolineres. L’Exèrcit surt aquest dilluns al carrer i en 10 dies els ramaders hauran de començar a sacrificar 120.000 porcs, que per falta de personal als escorxadors han crescut massa i no es poden vendre. Els diners a les llars minven.

La tardor coincideix amb el final de les ajudes excepcionals a l’ocupació (equivalent al erto) i l’eliminació d’una assignació de 20 lliures setmanals (23,40 euros) a les llars amb més baixos ingressos, que van regir durant els mesos de la pandèmia. A això se suma un augment de la inflació, que s’encamina cap al 4%, la pujada del rebut de la llum i l’augment d’alguns impostos. Hi ha problemes potencials també en el subministrament d’energia. L’escassetat en la distribució de carburant i menjar és el que ja es coneix com el combinat EFF (Energy, Fuel, Food). «Estem en un període d’ajust», respon Johnson, que torna a prometre «grans i radicals decisions», per reconstruir el país després de la pandèmia.

 

Refugiats afganesos com a camioners

La conferència anual és la primera cara a cara des de la sortida del Regne Unit de la Unió Europea i és ara quan es veuen les conseqüències de final de la lliure circulació de persones i mercaderies i de les noves lleis de mà d’obra estrangera. Johnson insisteix que el Regne Unit no retornarà «al vell model d’immigració descontrolada» malgrat la crisi de camioners.

Notícies relacionades

«El que no volem és tornar a la situació en què bàsicament permetíem a la indústria del transport de mercaderies mantenir-se a base d’una immigració amb baixos salaris», va declarar en el xou d’Andrew Marr a la BBC. No obstant, no va descartar l’emissió de més visats temporals. Els empresaris adverteixen que aquest sistema a curt termini per contractar conductors i personal per als escorxadors no funciona i els 10.500 permisos d’emergència autoritzats fins ara ni tan sols garanteixen el proveïment per Nadal. Algunes companyies, d’acord amb el Sunday Times, han començat a temptejar la possibilitat de buscar conductors i carnissers a les Filipines, el Brasil i l’Argentina, quan s’aixequin les restriccions de Covid en aquests països. Fins i tot s’està valorant contractar refugiats afganesos com a camioners.

Favorits en els sondejos

El Govern ha estat culpant dels problemes actuals el pànic del públic, la falta de previsió de les empreses, la demanda global i fins i tot la premsa. Diumenge Johnson, escapista per naturalesa, va tornar a negar qualsevol responsabilitat. Fins ara els tories s’han beneficiat de la pèssima situació del Partit Laborista. Malgrat la incompetència manifesta i la falta de planificació, els conservadors segueixen sent favorits en els sondejos i Johnson més popular que el cap de l’oposició Keir Starmer.