Eleccions a Alemanya 2021

Les raons de la desinflada d’Els Verds alemanys en la fase decisiva de la campanya

  • Els errors de la seva candidata i un context hostil descarten els ecoliberals de la carrera per ocupar la cancelleria

Les raons de la desinflada d’Els Verds alemanys en la fase decisiva de la campanya

Reuters

3
Es llegeix en minuts
Andreu Jerez
Andreu Jerez

Periodista

ver +

Tot i que la candidata verda a la cancelleria, Annalena Baerbock, ha participat en els tres debats televisats celebrats les últimes setmanes a Alemanya, es dona per fet que està descartada per a la carrera per ocupar la direcció del pròxim Govern federal. Molts es pregunten què ha anat malament en la campanya dels ecoliberals perquè les enquestes els descartessin fa setmanes de la lluita per la cancelleria, que ha quedat així en mans del candidat socialdemòcrata, Olaf Scholz, i del democristià, Armin Laschet.

Mirar enrere ha de ser un trago difícil per al partit ecologista: a inicis de maig, poques setmanes després que Baerbock fes oficial la seva candidatura, Els Verds van arribar a col·locar-se per sobre del 25% en intenció de vot i a superar en les enquestes la unió conservadora de la CDU-CSU. Mai abans el partit fundat a inicis de la dècada dels 80 havia estat tan a prop de liderar un Govern alemany. 

Aquest poder verd ha patit una davallada en la fase clau de la fase: les enquestes els col·loquen ara entre el 15% i 17% d’intenció de vot. Seran un partit clau per formar un govern de coalició, però quedaran a les portes del seu objectiu de disputar l’elecció als dos grans històrics partits de la República Federal, que ja no estan en disposició d’obtenir resultats per sobre del 30%.

Errors no forçats

La figura de Baerbock és central per entendre el que ha passat amb Els Verds en els últims mesos: la jove política de 40 anys és una figura fresca i impetuosa que contrasta amb els seus contrincants, els dos homes nascuts dues dècades abans que ella, i amb carreres polítiques més llargues i consolidades. Aquest ímpetu l’ha portat a cometre errors no forçats en una campanya en la qual el socialdemòcrata Scholz lidera les enquestes, entre altres raons per haver desplegat una estratègia defensiva al més pur estil merkelià

Poc després de la seva nominació com a candidata, Baerbock va haver de reconèixer que havia registrat tard al Bundestag ingressos addicionals –al voltant de 25.000 euros– al seu salari com a diputada federal. Aquests guanys no van suposar una il·legalitat, però sí que van generar una taca en la seva imatge de candidata íntegra i allunyada dels privilegis de la vella guàrdia política a qui Scholz i Laschet pertanyen. «Va ser una distracció tonta», va dir llavors Baerbock.

Després van seguir més errors no forçats: mitjans alemanys van destapar que la candidata verda havia inclòs algunes imprecisions al seu currículum oficial i també que el seu llibre Ahora. Cómo renovamos nuestro país, publicat a la primavera, està ple de fragments plagiats. L’analista Stefan Weber, especialitzat en plagis, ha trobat almenys 100 passatges que apunten haver sigut copiats sense citar-ne la font corresponent. Baerbock ja n’ha anunciat una nova edició corregida, cosa que, novament, apunta al reconeixement d’una equivocació. 

Campanya en contra

Més enllà dels errors, Els Verds també s’han hagut d’enfrontar a una campanya de desgast públic protagonitzada sobretot per mitjans conservadors més pròxims editorialment a posicions de la CDU-CSU o dels liberals de l’FDP. «S’han postulat al càrrec més gran d’Alemanya i és completament normal que els periodistes els posin sota la lupa», diu a EL PERIÓDICO Ulrich Schulte, cap de la secció política del diari berlinès Tageszeitung i autor del llibre Poder verd. Com el partit ecologista vol canviar el país. «Tampoc és un secret que el diari Bild exagera amb mala intenció petiteses del programa verd», afegeix en referència al tabloide alemany, el diari més venut i llegit d’Alemanya.

Notícies relacionades

A aquesta campanya mediàtica s’hi han de sumar una sèrie de milers de misteriosos cartells apareguts els últims mesos als carrers alemanys amb un missatge difamador contra el partit ecologista: «Destrucció de benestar. Socialisme climàtic. Terror ecologista», diuen els cartells, que culminen el seu missatge amb el ‘hashtag’ «#PorqueriaVerda». Darrere d’aquesta campanya s’hi amaga l’agència de comunicació hamburguesa Conservare Communication. Segons una investigació del col·lectiu periodístic Correctiv, el responsable de la campanya va tenir llaços amb la ultradreta d’AfD, i va rebre en aquesta ocasió diners d’empreses i persones privades per desgastar Els Verds. 

Malgrat el context agressiu en què s’ha desenvolupat la seva campanya, Els Verds alemanys doblaran molt probablement els resultats dels últims comicis federals del 2017 (8,9%). I tret de sorpresa, formaran part del pròxim Govern federal, que apunta a un tripartit per primera vegada en dècades. El retorn d’Els Verds al Govern de Berlín sembla un bon punt de partida per recuperar el seu objectiu de convertir-se en primera força electoral d’Alemanya.