Projecte polèmic

La llarga batalla per l’ampliació de l’aeroport londinenc de Heathrow

  • El projecte d’una tercera pista va haver de superar divisions entre la classe política i una disputa judicial que va tancar el Tribunal Suprem

  • D’acord amb el Ministeri de Transports britànic, l’ampliació suposarà una injecció de 61.000 milions de lliures per a l’economia i crearà 77.000 llocs de treball

La llarga batalla per l’ampliació de l’aeroport londinenc de Heathrow

HANNAH MCKAY / REUTERS

2
Es llegeix en minuts
Begoña Arce
Begoña Arce

Periodista

ver +

L’ampliació de l’aeroport londinenc de Heathrow ha estat acompanyada d’una enorme i llarga polèmica. La seva aprovació es va aconseguir el desembre de l’any passat després de més d’una dècada de batalles polítiques i judicials. Els arguments econòmics topaven de cara amb els mediambientals. Situat a l’oest de la capital, dotat actualment de quatre terminals i dues pistes, la seva extensió implica canviar carreteres i el traçat de l’autopista M-25, desviar rius i destruir 761 vivendes, inclòs el barri residencial de Longford.

Divisions polítiques i judicials

El projecte de la tercera pista, controlat per l’espanyola Ferrovial, va ser aprovat el 2009 pel llavors primer ministre laborista Gordon Brown. Un any després, el conservador David Cameron, al capdavant d’un govern de coalició amb els liberals, el va rebutjar radicalment. Es van estudiar sense èxit altres alternatives, com la creació d’un nou aeroport a l’estuari del Tàmesi, però el 2018, amb Theresa May com a primera ministra, el Parlament va aprovar la tercera pista. Boris Johnson, que, sent diputat pel districte Uxbridge and South Ruislip, molt pròxim a Heathrow, va dir que s’oposava ferventment i que estava disposat a «jeure’s davant dels buldòzers» per evitar la construcció, va ser absent el dia de la votació a la Cambra dels Comuns.

Les organitzacions mediambientals i els veïns de la zona de l’aeròdrom van recórrer l’expansió als tribunals. Entre els demandants hi havia organitzacions com Amics de la Terra, Greenpeace, Pla B i l’alcalde de Londres, el laborista Sadiq Khan. Van argumentar que una nova pista violava l’Acord de París sobre el canvi climàtic amb el compromís del Govern britànic d’eliminar les emissions de carboni contaminants de l’economia per al 2050. El Tribunal d’Apel·lació de Londres els va donar la raó, però Ferrovial va recórrer la sentència, el Tribunal Suprem va dictar sentència al seu favor i va anul·lar el dictamen anterior.

 Prioritat a l’economia

En el debat sobre l’expansió de Heathrow, el factor econòmic ha sigut decisiu en la defensa del projecte. D’acord amb el Ministeri de Transports, l’ampliació beneficiarà els passatgers, serà una injecció de 61.000 milions de lliures (71.441 milions d’euros) per a l’economia i crearà 77.000 llocs de treball locals per al 2030. Altres fonts remarquen que més del 40% de les exportacions britàniques a països fora de la Unió Europea es realitzen a través de Heathrow. La construcció implicarà també noves terminals i més espais de pàrquing.

Notícies relacionades

La tercera pista afegirà 260.000 vols addicionals a l’any. Quan estigui en funcionament, a Heathrow hi haurà una circulació de 700 avions diaris en un aeroport que ja compta amb 80 milions anuals de passatgers i està considerat com un dels més congestionats del món. Com a resposta als problemes mediambientals que tot això plantejarà, els gestors de Heathrow han proposat un compromís legal per no sobrepassar les emissions de carbó, els nivells de soroll i controlar la qualitat de l’aire. Una promesa que no convenç els ecologistes.

 

Temes:

Regne Unit