Per publicitat encoberta

El Regne Unit avergonyeix els ‘influencers’ que se salten la llei

  • El regulador britànic publica una llista on escriurà els noms que de forma reiterativa no compleixin amb la normativa vigent

  • De moment hi ha quatre ‘instagramers’ que van fer publicitat amb les seves publicacions sense advertir el consumidor que ho era 

A1-115045608.jpg

A1-115045608.jpg / EPC_EXTERNAS

2
Es llegeix en minuts

Els noms i cognoms de quatre dels més influents ‘instagramers’ del Regne Unit han sigut inclosos en una espècie de llista de la vergonya que ha creat el regulador publicitari del país a la seva web. El motiu és haver fet publicitat encoberta. Pretenen que s’avergonyeixin al veure’s en aquesta llista i així reaccionin ja que feia mesos que els avisaven que estaven cometent un delicte.

En total, l’Autoritat d’Estàndards de Publicitat (ASA, per les seves sigles en anglès) ha llançat una advertència a 122 estrelles de les xarxes socials britàniques, ‘influencers’ d’Instagram assentats al Regne Unit, per fer publicitat sense dir que és publicitat. El regulador els va notificar que s’enfrontarien a sancions importants si no se cenyien a la regulació existent, però van obviar l’advertència. De moment, quatre han sigut assenyalats públicament en aquesta llista.

Es tracta d’alguns dels més importants ‘instagramers’ britànics. Es llegeixen els noms de Jodie Marsh, exmodel i concursant de ‘reality shows’ amb 440.000 seguidors a Instagram; Chloe Khan, exparticipant de Gran Hermano i expulsada de Factor X, amb 2,1 milions de seguidors; Lucy Mecklenburgh, també procedent dels ‘realities’ amb 1,7 milions de seguidors i Chloe Ferry, exconcursant de ‘Gran Hermano’ i de Geordie Shore amb 3,7 milions de seguidors a Instagram.

Advertides des del març

Pel que sembla, totes van ser advertides el mes de març passat, però han continuat incomplint la normativa. Segons el codi de publicitat britànic per als anuncis de publicitat encoberta, es consideren «pràctiques comercials injustes» l’ús de «contingut editorial en els mitjans per promocionar un producte on el comerciant ha pagat per la promoció sense deixar-li clar al consumidor, ni en les imatges ni en el contingut, que es tracta d’un publireportatge». Les publicacions promocionals han d’indicar clarament que són espais pagats i fer-ho notar amb ‘hashtags’ com #ad o #spon, abreviatura de les paraules «publicitat» o «patrocinat» en anglès.

Notícies relacionades

Altres pràctiques que poden violar la llei és que els ‘influencers’ es representin falsament ells mateixos com a consumidors quan han sigut contractats per fer aquesta promoció. Exemples d’incompliment de les regles són l’anunci de Debt Slayers que va publicar Chloe Ferry en el qual promovia un pla per cancel·lar fins al 85% del deute per a les persones que compraven aquest servei. O Jodie Marsh, que va promocionar una gran varietat de suplements nutricionals.

A partir d’ara, tots els ‘influencers’ que se saltin les regles de forma reiterada veuran els seus noms publicats en aquesta llista i estaran exposades a l’opinió pública. «Els primers influencers a ser anomenats en aquesta llista han tingut totes les oportunitats per tractar les persones de manera justa respecte als seus anuncis», va dir Guy Parker, director executiu del regulador. Els ‘influencers’ es mantindran en aquesta llista de la vergonya de la pàgina web durant almenys tres mesos i també estaran «subjectes a un període de controls puntuals de monitoratge millorat». Si persisteixen en el seu delicte, llavors el regulador estudiarà la imposició de sancions o fins i tot la retirada de les publicacions de la discòrdia.