Conflicte araboisraelià
L’alto el foc a Gaza entre Israel i Hamàs entra en vigor
L’escalada de violència d’onze dies a la zona és la pitjor en set anys

La treva entre Israel i el moviment islamista Hamàs ha entrat en vigor aquest divendres a les 02.00 hora local (11.00 GMT de dijous), quan ha parat l’escalada bèl·lica d’onze dies, malgrat que es va mantenir l’intercanvi de foc en els minuts previs. La treva posa fi a onze dies d’escalada bèl·lica que han deixat 232 palestins morts a Gaza i 12 persones a Israel.
L’Exèrcit israelià no ha informat de noves alarmes antiaèries a les comunitats israelians limítrofs a la Franja, i l’última notificada ha sigut a les 01.51 hora local (10.51 GMT), ni hi ha hagut bombardejos israelians a Gaza. Palestins de la Franja, Cisjordània i Jerusalem Est ocupats han celebrat als carrers l’alto el foc, que han valorat com una victòria contra Israel.
Israel també ha proclamat l’èxit al considerar que la campanya militar, ‘Guardià dels Murs’, ha arribat «a grans triomfs» sense precedents contra objectius de les milícies Gaza.
La proposta de treva, negociada per Egipte, va ser acceptada aquest dijous per les dues parts com un acord «mutu i simultani», tot i que encara no es coneixen els termes de l’acord. El Gabinet de Seguretat israelià va aprovar aquest dijous acceptar el cessament d’hostilitat «bilateral i sense condicions» i Hamàs va anunciar poc després que «tenia garanties per portar-lo a terme». Un portaveu de les Brigades Al-Qassam, el braç armat de Hamàs, va confirmar en un breu discurs retransmès per la televisió a l’Aqsa que Hamàs aturaria el llançament de coets cap a Israel. Abu Obeida, portaveu del moviment islamista, també va dir que «els líders de l’ocupació (Israel) estan sota una prova real i la decisió de reprendre els atacs amb coets contra tot Israel està sobre la taula».
El secretari general de l’ONU, António Guterres, va donar la benvinguda a l’alto el foc declarat entre Israel i Gaza, però alhora va demanar als líders de les parts enfrontades que comencin un «seriós diàleg» sobre l’arrel del conflicte.
Els enfrontaments entre l’Exèrcit israelià i les milícies palestines a Gaza han sigut els més greus en set anys, i van tenir el detonant al Jerusalem Est ocupat i es van estendre a Cisjordània i ciutats mixtes d’Israel. Més enllà de l’escalada militar que avui acaba, la propagació de la violència per la resta de la regió durant aquests dies i els enfrontaments civils entre palestins i israelians semblen haver obert un nou capítol a la regió.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán