Mesura pionera
França adopta una llei per protegir les seves llengües regionals
Amb l’oposició del Govern, el Parlament obre la porta a la immersió lingüística en bretó, occità, basc i cors

El Parlament francès va aprovar aquest dijous de manera definitiva una llei per protegir les seves llengües regionals, que obre la porta a la immersió lingüística i a la subvenció a escoles privades en idiomes diferents del francès.
El text, el primer d’aquest tipus en la República francesa, va ser aprovat per 247 vots a favor i 76 en contra en l’Assemblea Nacional amb una redacció similar a la que havia sigut adoptada prèviament en el Senat el desembre passat, per la qual cosa es considera aprovat.
El Govern no havia donat el seu suport a aquesta proposició de llei impulsada per un grup minoritari al considerar que podia posar en perill l’ensenyament del francès i la seva extensió a tot el territori. Però els blocs partidistes van acabar dividits per les dissensions de diputats procedents, sobretot, de Bretanya, de la regió d’Occitània i del País Basc francès, que van decidir acompanyar el text impulsat pel diputat Paul Molac.
Immersió lingüística
Actualment, uns 170.000 dels més de 12 milions d’escolars francesos reben classes a una de les quatre llengües regionals reconegudes: bretó, occità, basc i cors. La nova llei exigeix que als territoris concernits per llengües regionals tot alumne pugui rebre un ensenyament en les mateixes condicions.
A més, obre la porta al fet que els centres proposin l’anomenada immersió lingüística, cosa que no implica que la llengua principal continuï sent el francès, segons defensen els impulsors de la reforma.
Aquest era el principal punt de controvèrsia, ja que el Govern considerava que aquesta esmena, afegida en la tramitació parlamentària en el Senat, on el partit «macronista» no té majoria, suposava una amenaça a la primacia del francès. L’Executiu considera, fins i tot, aquest punt contrari a la Constitució del país que estableix que «la llengua de la República és el francès».
Molac, per la seva banda, defensa que cap resolució del Consell Constitucional ha anat en contra de la immersió lingüística i que la Carta Magna també recull que «les llengües regionals pertanyen al patrimoni de França».
Notícies relacionadesL’altre punt més polèmic es referia al finançament de les escoles privades per a l’ensenyament d’aquestes llengües. El text adoptat estableix que els Ajuntaments hauran de subvencionar les escoles privades en aquells llocs on no n’hi hagi cap de pública que proporcioni aquest tipus de classes.
La llei recull altres disposicions relatives a la visibilitat de les llengües regionals, com la possibilitat de col·locar plafons de senyalització bilingües o l’autorització a incloure en els noms propis signes diacrítics, molt utilitzats en el bretó.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Víctima mortal Mor un auxiliar forestal que treballava en l’extinció de l’incendi de Paüls després de caure 20 metres
- Estiu de 2026 MediaMarkt ocuparà la gran botiga de FNAC al Triangle de plaça Catalunya
- Canvis després del congrés Lorena Roldán deixa el seu escó com a senadora i obre el ball de cadires al PP català
- Nova ordenació de jutjats Catalunya comptarà amb 109 unitats judicials noves, de les quals 34 són prioritàries
- En un informe El jutge rastreja el finançament del PSOE i requereix informació sobre les donacions d’Ábalos