Pugna mediàtica

Austràlia i Facebook posen fi a la seva guerra per pagar els mitjans

  • La xarxa social segueix els passos de Google i arriba a un acord econòmic amb News Corp, l’imperi de Rupert Murdoch, que controla un 70% dels mitjans al país

Austràlia i Facebook posen fi a la seva guerra per pagar els mitjans
2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

ver +

Després de mesos de tensió i disputa, aquest dilluns Austràlia i Facebook van posar fi a la seva guerra pel contingut dels mitjans. La xarxa social va tancar un acord econòmic amb News Corp, el conglomerat gegant mediàtic dirigit pel magnat conservador Rupert Murdoch, per pagar per enllaçar les seves notícies a la plataforma.

El pacte arriba gairebé un mes després que Facebook decidís bloquejar la publicació i compartició de notícies dels usuaris australians com a resposta a l’aprovació parlamentària d’una polèmica llei del Govern oceànic que obliga els gegants tecnològics a pagar per enllaçar notícies de mitjans de comunicació en els seus espais digitals i a avisar-los dels canvis en el seu algoritme de recomanació. En cas de no arribar a un acord, la llei permet que un organisme faci d’àrbitre i forci les dues parts a establir una compensació.

Malgrat la seva reacció, Facebook ha acabat claudicant. Amb el seu acord amb News Corp, del qual encara es desconeix la quantia, la plataforma liderada per Mark Zuckerberg segueix els passos de Google, que després d’amenaçar de sortir d’Austràlia per aquesta llei també va acabar arribant a un sucós acord per pagar milers de milions de dòlars al conglomerat mediàtic de Murdoch, que controla capçaleres com ‘The Sun’, ‘The Wall Street Journal’ o ‘The Times’ i que l’últim trimestre del 2020 va obtenir beneficis de 261 milions de dòlars.

¿Qui guanya?

La batalla entre els gegants tecnològics i les autoritats estableix un precedent que pot marcar el futur de la informació. Quan Facebook va decidir respondre a la llei bloquejant la compartició de notícies, els líders polítics del país van acusar la xarxa social de no acatar les normes.

No obstant, experts com Jeff Jarvis van defensar la reacció, assegurant que la llei és un «xantatge» de gegants mediàtics com News Corp que utilitzen la seva influència per pressionar els polítics a la recerca d’una mesura que els beneficiï. I és que els dos acords amb Facebook i Google deixen clar que el gran vencedor d’aquesta disputa és Rupert Murdoch i el seu imperi mediàtic. Altres editors de diaris i cadenes de televisió estan en procés de negociació per arribar a un acord de pagament amb Facebook.

¿I el periodisme?

¿Significa això que el periodisme també hi surt guanyant? La irrupció de plataformes com a Facebook i Google ha permès amplificar els continguts dels mitjans de comunicació, no obstant aquestes companyies han absorbit gran part del pastís publicitari, assecant cada vegada més la que era font d’ingrés principal de la majoria de mitjans. Això s’ha traduït en un nombre més elevat de retallades i la precarització laboral del sector periodístic.

Notícies relacionades

La llei australiana pretén respondre a aquest problema. No obstant, no són pocs els crítics que assenyalen que aquesta legislació exclou els petits mitjans de comunicació de rebre els pagaments d’aquestes plataformes i que no contempla requisits perquè aquests subsidis es destinin a millorar la informació periodística. «La proposta actual amenaça de consolidar encara més les grans empreses de mitjans tradicionals i destruir accidentalment la diversitat dels mitjans», van denunciar al setembre un grup de petites webs. News Corp, la gran beneficiada dels acords, controla la circulació de fins al 70% dels mitjans d’Austràlia.

Impulsada per l’exprimer ministre Kevin Rudd, fins a 500.000 australians han firmat una petició al govern perquè investigui el domini de Murdoch sobre la gran majoria de mitjans de comunicació del país.