Tensió amb els mitjans

Facebook pagarà 822 milions a mitjans de tot el món per enllaçar les seves notícies

  • Com ja va fer Google, la xarxa social es compromet a compensar la premsa durant els pròxims tres anys

  • La plataforma anuncia la mesura després d’una pugna amb el govern d’Austràlia per fer aquest pagament obligatori

Barcelona vol aprofitar lefecte Facebook per promoure la indústria de la veritat

Barcelona vol aprofitar lefecte Facebook per promoure la indústria de la veritat

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Facebook pagarà mitjans de comunicació per enllaçar les seves notícies. El gegant tecnològic destinarà fins a 1.000 milions de dòlars (822 milions d’euros) durant els pròxims tres anys per poder utilitzar els seus continguts informatius.

Així ho ha anunciat aquest dimecres el vicepresident per a assumptes globals de la xarxa social, l’expolític britànic Nick Clegg. «Reconeixem totalment que el periodisme de qualitat està al cor de com funcionen les societats obertes: informant i apoderant els ciutadans i fiscalitzant els poderosos», ha explicat en un comunicat, en el qual s’assenyala que Facebook ja va destinar 494,5 milions d’euros al periodisme entre el 2018 i el 2020.

Facebook segueix així els passos de Google, que va anunciar un pla similar l’octubre passat per al servei News Showcase, una espècie de plafó de notícies. La xarxa social encapçalada per Mark Zuckerberg planeja llançar una nova pestanya de notícies a diversos mercats. Així, ja ha arribat a acords de pagaments amb mitjans dels Estats Units i del Regne Unit i està negociant amb empreses de França i Alemanya.

Pugna amb Austràlia

Aquesta decisió de recolzament a la indústria mediàtica arriba després que el gegant tecnològic restringís la publicació i compartició de notícies a Austràlia com a mostra de protesta contra la decisió del govern oceànic d’impulsar una llei que obliga a la xarxa social a compensar els mitjans.

¿Suposa aquest anunci un canvi de posició? No. Facebook ha anunciat que invertirà més en els mitjans, però es continua oposant a aquesta legislació. La partida anunciada per la xarxa social és voluntària, mentre que Austràlia pretenia impulsar un codi que les obligués a arribar a un acord per pagar als mitjans. En cas de no fer-ho, serà un tribunal qui dicti l’import a pagar. Després d’arribar a un acord amb l’executiu per adaptar la llei per evitar la intervenció dels tribunals, Facebook va restablir aquest dimarts la publicació de notícies.

Notícies relacionades

Facebook defensa que les notícies suposen menys del 5% del contingut que els seus usuaris van veure l’any passat i que la plataforma va permetre als mitjans australians guanyar 5.100 milions de visites que es tradueixen, segons els seus càlculs, en 265,4 milions d’euros en ingressos publicitaris.

Al seu torn, la tecnològica continua insistint que la legislació australiana donarà massa poder a gegants mediàtics com News Corp, l’imperi del magnat conservador Rupert Murdoch, i que només beneficiarà aquests en detriment de les petites webs i mitjans locals. Una crítica a la qual han donat suport experts periodístics i tecnològics com Jeff Jarvis, que assenyala la contradicció de combatre la concentració de poder a les plataformes afavorint la concentració de poder en els mitjans.