Conseqüències d’un acord
Irlanda del Nord comença a patir els primers problemes del Brexit
Els controls duaners creen problemes a les cadenes de subministrament
La província britànica d’Irlanda del Nord veu la seva cadena de subministrament «a dies del col·lapse» a causa que els nous controls post-Brexit estan frenant els fluxos de càrrega, va advertir dilluns una associació de transport per carretera.
Els supermercats «estan tenint considerables dificultats» per omplir les seves lleixes des de l’1 de gener, quan va finalitzar el període de transició pro-Brexit i es van introduir nous controls duaners, va dir a l’AFP John Martin, responsable per a Irlanda del Nord de la Road Haulage Association (RHA). «Algunes empreses han decidit deixar de subministrar a Irlanda del Nord a causa de la incertesa o als retards», va explicar.
L’1 de gener passat, el Regne Unit va abandonar completament el mercat comú i la unió duanera europea. No obstant, gràcies a un acord especial, Irlanda del Nord continua funcionant dins de la unió duanera i el mercat únic per evitar el ressorgiment d’una frontera dura amb la veïna República d’Irlanda, país membre de la UE.
No obstant, segons Martin, les empreses prefereixen no exportar a Irlanda del Nord i els agents de duanes fan front a un nou programa dissenyat pel Govern britànic per gestionar els documents d’importació que ha arribat «a la seva màxima capacitat».
Entre divendres i dimarts, la companyia de ferries Stena Line va cancel·lar quatre creuaments entre Dublín i Gal·les, remarcant que «els problemes a la cadena de subministrament han portat a una caiguda significativa dels volums de càrrega».
Problemes per venir
Et pot interesarPer la seva part, la Comissió Europea (CE) va advertir aquest dilluns que en les pròximes setmanes o mesos podrien donar-se dificultats a les duanes frontereres amb el Regne Unit a causa del Brexit, malgrat que en els primers dies després de la reinstauració dels controls no s’han registrat grans problemes. «Els desafiaments són encara allà», va dir el comissari europeu d’Economia, Paolo Gentiloni, en un debat sobre política duanera amb la comissió de Mercat Interior de l’Eurocambra.
Gentiloni va destacar que la preparació de les autoritats portuàries «va ser bastant bona» i que la Comissió Europea va posar en marxa una línia d’assistència des de finals de desembre per resoldre els dubtes relatius als nous procediments duaners, però encara hi ha problemes pendents.
- Cotxe elèctric Galícia i Aragó volen treure a Catalunya la fàbrica de bateries de Martorell
- INCIDENTS PREVIS AL 8-M Actes vandàlics després d’una marxa feminista a Barcelona
- Club d’Estil d’EL PERIÓDICO María Baras: «Ara hi ha un empoderament dels cabells blancs i de la dona natural»
- TU I JO SOM TRES Dues fotos: la neta despullada i Trapero amb el Rei
- LES ELECCIONS DEL BARÇA Laporta torna a presidir el Barça
- 70è ANIVERSARI El Rei lloa l’«esperit audaç i emprenedor» de Catalunya en la visita a Seat
- Cotxe elèctric Galícia i Aragó volen treure a Catalunya la fàbrica de bateries de Martorell
- Polèmica declaració L’alcalde socialista de Càceres: les bateries de la fàbrica de Martorell no es nodriran de liti extremeny
- reaccions Foment diu que el Govern va fer «el ridícul» quan va plantar Seat
- Entrevista el secretari general de Junts per Catalunya Jordi Sànchez «Explorarem el diàleg i, alhora, prepararem l’autodeterminació»