Caos al Regne Unit

Tensió a Dover a l’espera de l’operació de tests massius als camioners atrapats

  • Les fronteres han obert, però els tests als conductors encara no han començat

  • Frustració i protestes dels transportistes, ansiosos per tornar a casa per Nadal

Drivers not being allow entry to the port of Dover shelter from the rain by a lorry as they block the road access to the port in Dover  in Kent  south east England on December 23  2020  after the UK and France agreed a protocol to reopen the border to accompanied freight arriving in France from the UK  - France and Britain reopened cross-border travel after a snap 48-hour ban to curb the spread of a new coronavirus variant threatened UK supply chains  Accompanied frieght will now be allowed to cross the channel from the port of Dover but all lorry drivers will require a lateral flow test and a negative Covid-19 result before the travel  (Photo by JUSTIN TALLIS   AFP)

Drivers not being allow entry to the port of Dover shelter from the rain by a lorry as they block the road access to the port in Dover in Kent south east England on December 23 2020 after the UK and France agreed a protocol to reopen the border to accompanied freight arriving in France from the UK - France and Britain reopened cross-border travel after a snap 48-hour ban to curb the spread of a new coronavirus variant threatened UK supply chains Accompanied frieght will now be allowed to cross the channel from the port of Dover but all lorry drivers will require a lateral flow test and a negative Covid-19 result before the travel (Photo by JUSTIN TALLIS AFP) / JUSTIN TALLIS

2
Es llegeix en minuts

França va obrir a primera hora de dimecres les seves fronteres amb el Regne Unit, però la situació al matí continua sent «caòtica» a Dover, segons el director executiu de l’Associació de Transport a la Carretera, Rod McKenzie. «Les fronteres estan obertes en teoria, però en realitat no ho estan. Desgraciadament aquest missatge ha començat a circular i molts camioners han començat a fer camí cap al port», ha declarat McKenzie a la BBC. «Els tests no han començat i sense aquests tests, a la pràctica, no es pot iniciar el trànsit cap a França». 

Després de tres dies bloquejats, les autoritats franceses autoritzen el pas dels transportistes, sempre que hagin obtingut en les 72 hores prèvies un test de la Covid negatiu. L’Associació de Transport a la Carretera estima en 7.000 els camions esperant al Regne Unit per creuar França. El Govern britànic ha anunciat un operatiu per realitzar testos massius als voltants de Dover. Membres de la sanitat pública (NHS), ajudats per militars, realitzaran les proves a l’antic aeroport de Manston, al comtat de Kent, on hi ha 2.000 camions aparcats i a les cunetes de l’autopista M20. L’objectiu segons les autoritats britàniques és fer 6.000 proves al dia. Tests ràpids d’antigen

Londres hauria persuadit a París, perquè el president francès Emanuel Macron, doni per bons els tests ràpids d’antigen, en lloc dels PCR, per evitar més retards, tot i que són poc fiables. Els camioners rebran en mitja hora el resultat de la prova al mòbil. Si han donat negatiu podran creuar França i entrar també a Holanda. En cas positiu, hauran de fer-se el PCR i esperar dos dies a la cabina del seu vehicle el resultat. Si es confirma el positiu de nou, seran aïllats en un hotel en quarantena.

Notícies relacionades

 Protestes i indignació

Sobre el terreny, els ànims se n’han anat escalfant des de dimarts. Després de tres dies immobilitzats, la situació s’agreuja ara per la falta d’informació. «El que tenim aquest matí és gent molt i molt enfadada, a Dover. Hi ha hagut crits amb la policia i algunes confrontacions. Estan cansats, frustrats, desesperats per tornar a casa per Nadal», assenyala McKenzie. «No hi ha prou informació. Cal recordar que la majoria d’aquests camioners europeus no parlen anglès, o el parlen molt rudimentàriament, i sobre el terreny la informació és pèssima».