TRAGÈDIA AÈRIA

Ucraïna exigeix a l'Iran que indemnitzi les famílies de les víctimes de l'avió abatut

Kíev demanda a Teheran que repatriï aviat els cadàvers i porti els responsables de la tragèdia davant de la justícia

zentauroepp51645913 a handout photo provided by the iranian news agency irna on 200109102905

zentauroepp51645913 a handout photo provided by the iranian news agency irna on 200109102905 / AKBAR TAVAKOLI

2
Es llegeix en minuts
Marc Marginedas
Marc Marginedas

Periodista

Especialista en països de l'antiga Unió soviètica i el món àrab-islàmic.

ver +

Ucraïna ha exigit a l’Iran que porti davant de la justícia els culpables de la demolició de l’avió  de l’aerolínia Ukraine International Airlines (UIA) dimecres passat a Teheran i que pagui una indemnització a les famílies de les 176 víctimes

.«Esperem de l’Iran garanties que la investigació serà completa i oberta, que porti els responsables davant de la Justícia, torni els cossos dels morts, pagui una indemnització i es disculpi oficialment a través dels canals diplomàtics», ha expressat en un comunicat el president ucraïnès, Volodímir Zelenski.

Una vegada aclarides les exigències, Kíev també va tenir paraules més suaus dins de la gravetat de l’incident.  Hores després que les autoritats iranianes admetessin que havien abatut «per error» al Boeing 737-800 poc després d’enlairar-se de l’aeroport de Teheran, un comunicat de la presidència d’Ucraïna emès a Kíev ha lloat la col·laboració del país persa en la investigació. «Tenim prou dades per comprendre que la investigació serà ràpida i objectiva», diu el text.

Tot i que sense esmentar obertament el nom de Rússia, ningú dubta que la direcció de l’Estat tenia al cap el Kremlin, que des de fa una mica més de cinc anys nega taxativament el seu paper en l’explosió d’un avió malaisi sobre el cel de l’est d’Ucraïna, malgrat que la investigació internacional ha determinat que l’aparell, un Boeing 777, va ser abatut per un míssil terra-aire pertanyent a una unitat militar russa arribat de l’altre costat de la frontera comuna, a més d’acusar formalment diversos ciutadans d’aquest país.  

«Accés complet»

«Els nostres especialistes a l’Iran han tingut un accés complet a totes les fotos i vídeos i a altres informacions per conèixer el procés en curs a Teheran», diu el comunicat. Zelenski ha mantingut aquesta tarda una conversa telefònica amb el seu homòleg iranià, Hassan Rouhani, i després s’ha dirigit «al poble ucraïnès» en termes similars a les seves declaracions prèvies, mentre ha lloat el comportament de la tripulació ucraïnesa. «Van actuar d’acord amb les regles internacionals de l’aviació», ha destacat.  

Les 176 persones que viatjaven a bord, entre passatgers i tripulació, van morir. Molts eren ciutadans amb la doble nacionalitat iraniana/canadenca, ja que no hi havia connexions aèries entre els dos països i l’aerolínia del país eslau oferia vols via Kíev a preus molt competitius. Per la seva banda, la fiscalia general d’Ucraïna ha informat que investigava l’incident sota els termes d’un «homicidi voluntari». 

 

Notícies relacionades

Altres responsables polítics ucraïnesos van parlar d’una manera més clara que el cap de l’Estat, comparant aquest incident amb el que va passar fa cinc anys a l’espai aeri de les proximitats de Donetsk, ciutat ucraïnesa en poder de les milícies prorusses. Volodímir Arijev, diputat proccidental, ha escrit en el seu compte de Facebook que l’Iran havia demostrat «ser més civilitzat que Rússia». «Teheran ha reconegut la seva culpabilitat en tres dies, mentre que Moscou intenta aprofitar-se de l’incident», ha acusat.   

Alleujament a l’aerolínia

D’altra banda, Ievgueni Dizhne, director de l’aerolínia de bandera ucraïnesa ha reaccionat amb alleujament a l’admissió de la responsabilitat per part del país persa. «No teníem cap dubte que la nostra tripulació i el nostre avió no podien ser la causa d’aquesta terrible catàstrofe», ha escrit a Facebook. «Eren els millors», ha conclòs. L’aparell, un Boeing 737-800, havia fet el seu primer vol fa poc més de tres anys, concretament l’estiu del 2016, i havia sigut inspeccionat només dos dies abans de l’incident.