FINAL D'UN BUIT LEGAL
El Constitucional italià admet l'eutanàsia amb condicions
En vista de la falta d'una llei, els magistrats emeten una decisió que autoritza a ajudar a morir si hi ha sofriment «intolerable»

undefined50031763 rome italy 24 09 2019 italian right to die activist mar190925212134 /
El Tribunal Constitucional d’Itàlia ha considerat que no sempre és puniblel’ajuda a morir a un malalt amb una patologia irreversible, que li causa sofriment físic o psicològic, en una decisió històrica que ha sigut celebrada al país pels defensors de l’eutanàsia.
Els magistrats del Constitucional han decidit que no és punible, sota certes circumstàncies, ajudar a morir «un pacient mantingut viu mitjançant tractaments de suport vital i que pateix una patologia irreversible, font de sofriment físic i psicològic que considera intolerable, però que és totalment capaç de prendre decisions lliures i conscients», van informar els mitjans italians.
Els magistrats s’han pronunciat sobre aquest assumpte a petició d’un tribunal de Milà, que jutjaMarco Cappato, antic eurodiputat i membre del Partit Radical, per ajudar a morirFabiano Antoniani, conegut com a Dj Fabo. Antoniani va quedar tetraplègic i cec després d’un accident de trànsit i es va sotmetre a l’eutanàsia en una clínica suïssa el febrer del 2017.
Instància al Parlament
Cappato, que s’arriscava a dotze anys de presó, ha celebrat la decisió i ha assenyalat a les xarxes socials que ara la societat italiana és «més lliure». «Els jutges han decidit: els qui estan en condicions com les de Fabo tenen dret a ser ajudats», ha escrit.
L’octubre del 2018, el Constitucional va instar el Parlament a acabar amb el buit legal sobre l’eutanàsia en el termini d’un any, fins al 24 de setembre del 2019, una cosa que no ha passat.
El cas va arribar al Constitucional després que el Tribunal Penal de Milà (nord d’Itàlia), on té lloc el procés a Cappato, decidís el febrer del 2018 consultar a l’alta cort la constitucionalitat de l’article 580 del Codi Penal abans d’emetre’n una sentència. L’article 580 del Codi Penal italià sanciona amb penes de presó d’entre un i dotze anys «qui determini el suïcidi o alimenti el propòsit de suïcidi d’una altra persona».
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"