TEMPESTA INCLEMENT
L'huracà Dorian converteix el nord de les Bahames en un conjunt de destrucció
La tempesta perd intensitat però amplia el camp d'acció en l'avanç cap als EUA

undefined49704084 an aerial view shows devastation after hurricane dorian hit 190904185552 /
No fa falta recórrer a la ciència-ficció per visualitzar les esfereïdores conseqüències del’escalfament global. N’hi ha prou amb mirar les imatges aèries preses en el sobrevol del nord de les illes Bahames. Després de gairebé dos dies de tempesta inclement,l’huracà Dorian ha deixat al seu pas un paisatge apocalíptic de barris, ports i infraestructures polvoritzades pel vent il’envestida de les marees, una catàstrofe de dimensions enormes, similar a la patida els últims anys per les Illes Verges, els Illots de Florida o Puerto Rico. Tot i que l’augment de la temperatura de l’oceà i l’atmosfera no sembla haver incrementat el nombre d’huracans, sí n’ha agreujat la intensitat i les precipitacions, segons diversos estudis. El paisatge de les Bahames és el paisatge del futur.
La devastació està concentrada a les Illes Àbac i Gran Bahama, on viuen en total unes 70.000 persones, dedicades principalment a la indústria turística. Dorian es va quedar suspès allà durant unes 36 hores, amb vents que van arribar als 300 quilòmetres per hora i una avinguda de les marees de fins a set metres, segons els meteoròlegs. “Parts d’Àbac han quedat fets miques. Les inundacions són severes”, va dir el primer ministre Hubert Minnis després de sobrevolar la zona. Tres de cada quatre vivendes segueixen sota l’aigua o cobertes per la sorra, cosa que dificulta les tasques de rescat, empreses amb llanxes, pots i helicòpters. De moment s’ha confirmat la mort de set persones, tot i que les autoritats creuen que acabaran sent moltes més.
“Començar de nou”
Notícies relacionades“No n’hi haurà prou amb reconstruir algunes coses, caldrà començar de nou”, ha afirmat Lia Head-Rigby, cooperant d’una oenagé que opera al país. De moment, abunden els obstacles per traslladar menjar, aigua i medicaments a les zones afectades o atendre els ferits perquè també els hospitals i edificis públics han quedat severament afectats. La prioritat de les autoritats se centra a rescatar aquells que continuen atrapats a les teulades o sota les muntanyes de runa.
Després de deixar enrere les Bahames, Dorian avança cap al nord, gairebé en paral·lel a la costa est dels EUA. L’huracà ha perdut intensitat i ara és de categoria 2, però ha ampliat el seu camp d’acció. Més que a Florida, els temors estan concentrats a Geòrgia i les Carolines, a les quals podria aproximar-se perillosament. Aquests tres estats s’enfronten a un triple amenaça de “vents destructors, pluges torrencials i una avinguda de les marees que podria resultar letal”, segons el Centre Nacional d’Huracans.
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Funcionaris El Govern central pacta amb els sindicats treure més places a oposició per facilitar la jubilació parcial dels empleats públics
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear
- Integració "Pla de xoc" de 8,8 milions per impulsar els cursos de català per a adults