CURSA ARMAMENTÍSTICA
Rouhani rebutja qualsevol relació bilateral amb els EUA
El president iranià deixa en paper mullat l'anunci del president Macron en la recent cimera del G-7
El president iranià, Hassan Rouhani, ha assegurat que el seu país no mantindrà negociacions bilaterals amb els Estats Units i que, en cas que aixequi les sancions contral’Iran, hi hauria únicament un diàleg multilateral al costat de la resta de membres de l’acord nuclear del2015.
"Ho hem dit una vegada i una altra, i ho repetim: no tenim intenció de mantenir converses bilaterals amb els Estats Units. Mai ho hem fet i mai ho farem", va subratllar en un discurs televisat davant delParlament iranià.
Rouhani va indicar que "mai" van respondre a les crides a aquestes negociacions, ensorrant clarament l’anunciat pelpresident francès, Emmanuel Macron, recentment sobre una possible trobada entre els mandataris de l’Iran i els EUA, Donald Trump.
Rouhani va matisar que si els EUA aixequen "totes les seves sancions" contra l’Iran, "és possible que formi part de les negociacions del 5 +1", en al·lusió al nom donat al grup de potències que va firmar amb l’Iran l’acord nuclear el 2015 (EUA, Rússia, Xina, França i el Regne Unit més Alemanya).
Ruptura del pacte
Des del maig del 2018, quan va retirar els EUA del pacte, les converses s’han desenvolupat entre l’Iran i els altres cinc països, el grup conegut com a 4+1.
"Quan parlem de negociacions, només ens referim a si es torna a la situació anterior del JCPOA (sigles en anglès de l’acord nuclear)", va precisar Rouhani, que abans havia donat a entendre que hi podria haver converses directes amb els EUA.
Notícies relacionadesA causa de les sancions nord-americanes i al fracàs de la resta de signants a contrarestar-les, l’Iran ha deixat de complir alguns dels seus compromisos nuclears, com són els límits a l’emmagatzemament d’urani i al seu nivell d’enriquiment.
Les autoritats perses tenen la intenció de fer nous passos en aquesta línia divendres, quan acaba el seu segon ultimàtum, segons va recordar en el seu discurs de Rouhani.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos