Quan han comparegut fent tocs a la pilota amb el seu uniforme dels Senglars Salvatges Futbol Club, contents i amb bona cara, costava reconèixer-los en aquelles criatures famèliques, macilentes i pròximes al col·lapse que van ser trobades a les entranyes d’una cova al nord de Tailàndia.
Hi havia l’Ek, l’entrenador i antic novici budista que va ensenyar exercicis de meditació als nens perquè consumissin menys oxigen i frenessin els atacs de pànic. I l’Adul, el poliglot que va intercanviar unes frases amb els bussejadors britànics que qualsevol tailandès pot recitar avui. Els Tretze de Tham Lueng han comparegut per primera vegada i, presumptament, última davant de la premsa. És el lògic final de festa del rescat més mediàtic en dècades, retransmès en directe per bona part dels canals tailandesos. Els nens, l’entrenador i alguns rescatadors han sigut les estrelles del programa ‘Tailàndia va cap endavant’, que des de la cadena pública emet habitualment soporífers programes sobre els èxis del Govern. “La gent de tot el món està ansiosa per conèixer la història a través de les seves paraules”, ha justificat Prachon Pratsakun, governador provincial.
Els nois juguen abans de la roda de premsa. /
Ha sigut un salt amb xarxa. Els psicòlegs havien filtrat prèviament les preguntes dels periodistes que van considerar perilloses per a la seva salut mental. Preocupa que l’escrutini mediàtic impedeixi el retorn a la rutina i aguditzi els seus possibles traumes psicològics, descartats ja els seus danys físics. Les autoritats han aclarit que els nois serien recollits per les famílies després de l’acte i ha alertat els periodistes que podrien ser acusats d’infringir les lleis de protecció al menor si seguien amb l’assetjament. Els psicòlegs alerten que poden patir en el futur desordres com depressió, ansietat o trastorns posttraumàtics.
Les instruccions han sigut seguides per tots. Dues escoles visitades per aquest corresponsal han rebutjat les celebracions i han preparat classes intensives perquè els nens recuperin les setmanes d’absència. Tres amics del Note van revelarn la setmana passada que li preparaven una festa sorpresa modesta amb pastís de xocolata per celebrar l’aniversari que va passar a la cova.
Els nois, somrients, abans de la roda de premsa. /
Els Tretze són ubics aquests dies a Tailàndia. A les pantalles dels aeroports s’emeten dibuixos animats sobre ells i els rescatadors, on són qualificats “dels nostres herois”. Ja la seva primera aparició televisiva, a l’hospital, va ser seguida amb devoció religiosa per un poble que fins ara només reverenciava els monarques. Els nous herois nacionals monopolitzen l’atenció nacional i pocs tailandesos ignoren les tretze biografies.
Els nens van oferir ahir a l’hospital el seu homenatge al bussejador local Saman Gunan, ofegat durant el rescat, resant per la seva memòria i escrivint les seves dedicatòries en un retrat. Aquest retrat l’han tornat a mostrar durant la roda de premsa. Està previst que els nois siguin ordenats com a monjos budistes durant un curt període de temps, complint una tradició dels tailandesos que superen una situació traumàtica. Després els espera l’anhelada rutina.
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
Fa 2682 dies
- Fòrum Quiero Corredor L’AVE connectarà Barcelona i València en dues hores el 2027
- A SARAGOSSA La mort d’una guineu per grip aviària acosta el virus als humans
- Vivenda ¿Quant temps pot estar una casa a nom d’un mort? David Jiménez, advocat i economista, aclareix els terminis
- Patrimoni Les obres per recuperar el Tramvia Blau començaran a finals del 2027
- Tecnologia Meta, obligada a pagar 479 milions d’euros a la premsa digital d’Espanya
- El fiscal general, condemnat La condemna del Suprem aboca García Ortiz a l’expulsió de la carrera en compliment de les normes internes de la fiscalia
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Televisió Buenafuente anuncia una aturada laboral «per prescripció mèdica» després d’anunciar que presentarà les Campanades de TVE
- Congrés extraordinari Nova crisi a ERC: dimiteix més de la meitat de la direcció a Barcelona per discrepàncies amb la seva presidenta
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
