PROTECCIÓ DE DADES

Així poden les empreses usar les teves dades de Facebook

Els usuaris donen moltes vegades permisos a Facebook perquè altres empreses accedeixin a les seves dades a canvi de continguts i ofertes personalitzades

Així poden les empreses usar les teves dades de Facebook

Marcio Jose Sanchez

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El president de Telefónica, José María Álvarez-Pallete, sol repetir que "les dades són el petroli del segle XXI". I l'escàndol que afecta la xarxa social Facebook i la companyia Cambridge AnalyticaFacebook Cambridge Analytica sembla que li dona la raó: qui controla les dades dels usuaris no només és capaç de llançar-los missatges personalitzats (compra aquest llibre del teu autor favorit, mira quina oferta d'hotel per al viatge que tens planejat), sinó que fins i tot pot influir en la seva intenció de vot.

Cambridge Analytica és una empresa de mineria i anàlisi de dades -afiliada amb la britànica SCL Group-, que va ser contractada per Donald Trump durant la campanya del 2016 per aconseguir el vot de certs perfils de ciutadans. La pràctica de contractar empreses d'anàlisi de dades per llançar campanyes específiques és habitual. El problema és d'on provenen aquestes dades.

El professor de Psicologia de la Universitat de Cambridge Aleksandr Kogan havia creat el 2014 una app anomenada Thisisyourdigitallife amb fins d'investigació psicològica. Va ser descarregada unes 270.000 vegades, i en aquesta app els usuaris donaven permís a accedir a les seves dades de la xarxa social (ubicacions, m'agrada...). L'app, segons els permisos concedits, també podia accedir a informació de la xarxa de contactes.

El quid de la qüestió és que Cambridge Analytica va contractar Kogan, segons la investigació de The New York Times i The Observer, i aquest va facilitar a Cambridge Analytica, en contra del que s'estipulava a les condicions de la seva app, les dades no només dels 270.000 usuaris, sinó de fins a 50 milions de perfils, aconseguits gràcies a la xarxa d'amics dels usuaris. "El 2015 vam saber que Kogan ens va mentir i va violar les nostres polítiques de plataforma al traspassar dades d'una aplicació que usava Facebook Login a SCL/Cambridge Analytica ", va assegurar en un comunicat Facebook. La xarxa social hauria reclamat esborrar les dades obtingudes, però no que es complís amb la seva petició.

Tota la informació obtinguda per Kogan, doncs, podria haver sigut usada pel Partit Republicà en la campanya electoral del 2016. A més, aquests perfils d'usuari s'haurien encreuat amb informacions d'altres pàgines -una pràctica legal- per obtenir perfils encara més definits i saber així amb més precisió quin missatge se'ls havia de fer. Segons The Washington Post, Cambridge Analytica hauria ingressat més de 16 milions de dòlars (13 milions d'euros) entre el 2014 i el 2016 a través d'una vintena de candidats republicants.

Mala praxi

"És un tema clar de mala praxi", explica Ivan Leanizbarrutia, conseller delegat de Quimera Social CRM, una companyia catalana que, precisament, es dedica a captar informació d'usuaris de les xarxes socials (prèviament els han d'haver donat permís). Quimera treballa per a empreses, majoritàriament de gran consum. Des de l'app de les marques, sol·liciten permís als usuaris per obtenir algunes dades dels seus perfils a les xarxes, que després són usades per a accions comercials. "L'usuari cedeix part de les seves dades per a una millor experiència o avantatges com descomptes", explica Leanizbarrutia. "És una pràctica habitual i legal. El problema és quan les dades s'usen amb una altra finalitat", explica.

Notícies relacionades

Per Leanizbarrutia, en el cas de Cambridge Analytica hi ha doble culpa. Per una banda, de l'empresa analítica per usar les dades obtingudes per a una altra finalitat. Per l'altra, de Facebook, que abans permetia accedir a dades de la xarxa d'amics, una cosa que ja no és possible. "A Facebook ara, a més, has de passar un procés de control previ perquè deixin accedir a dades d'usuaris", explica. El problema és que una vegada superat el procés d'aprovació "no hi ha seguiment".

Altres empreses aprofiten els perfils oberts dels usuaris per, per exemple, acceptar o no candidats com a treballadors o elaborar perfils socioeconòmics per a la concessió de crèdits.