XARXES SOCIALS I MANIPULACIÓ POLÍTICA

Facebook suspèn Cambridge Analytica, l'empresa d'anàlisi que va ajudar Trump

Considera que va comprar dades d'usuaris de la xarxa social obtingudes sota el paraigua d'un experiment psicològic

zentauroepp36625512 l r  amazon s chief jeff bezos  larry page of alphabet  face180317124558

zentauroepp36625512 l r amazon s chief jeff bezos larry page of alphabet face180317124558 / TIMOTHY A CLARY

3
Es llegeix en minuts
Carmen Jané

Facebook ha suspès el compte de la firma d'anàlisi de dades Cambridge Analytica a la xarxa social per violar les polítiques d'ús de la plataforma, segons ha justificat l'empresa de Mark Zuckerberg al seu blog corporatiu. 

Cambridge Analytica es va fer famosa pels seus controvertits mètodes durant la campanya presidencial de Donald Trump. La companyia va elaborar perfils personals de "dos terços de tota la població nord-americana" per elaborar patrons de conducta i a partir d'aquí va aconseguir que aquells que tenien determinades idees polítiques es decantessin per votar el milionari, segons va explicar el mateix CEO de l'empresa Alexander Nix en una conferència corporativa.

Al vídeo, que es pot veure a Youtube, Nix no té inconvenient a anunciar davant els seus accionistes i clients totes les tècniques usades per manipular els possibles votants de Ted Cruz, el candidat amb qui van treballar abans de Trump. 

Facebook l'acusa ara d'haver violat la política de privacitat de dades de la xarxa social al "no haver esborrat informació sobre usuaris de Facebook que va ser compartida de manera inapropiada". Segons l'empresa, la filtració la va fer el 2015 un professor de la Universitat de Cambridge anomenat Aleksandr Kogan, a qui acusen d'haver "mentit i violat les nostres polítiques de plataforma passant dades d'una app que utilitzaven la identificació de Facebook a SCL / Cambridge Analytica", i també a "Christopher Wylie, d'Eunoia Technologies".

En una justificació absolutament inusual, Facebook explica que Kogan va crear una app, This is your digital life, que oferia prediccions de personalitat i que va catalogar com "una app d'investigació utilitzada per psicòlegs". Unes 270.000 persones la van descarregar i van autoritzar Kogan a usar dades com ara les seves respostes, la ciutat que apareixia al seu perfil i el contingut que els agradava, a més d'informació sobre els seus amics, fins i tot si tenien el perfil privat.

Oculta en un test de personalitat

Facebook es queixa que Kogan no podia revendre aquesta informació que li proporcionava la xarxa social. El 2015 li van suspendre l'app i van reclamar als que havien comprat aquesta informació que la destruïssin. Segons l'empresa, Kogan, Cambridge Analytica i Wylie van assegurar que havien destruït les dades.

No obstant, sempre segons el relat de Facebook, "no totes les dades es van esborrar", i per això els bloquegen el compte i l'accés a altres usuaris. El diari britànic The Guardian ja va denunciar el 2015The Guardian  les estratègies manipuladores de la campanya de Cruz, que no obstant va caure de la carrera presidencial davant l'empenta de Trump, conegut pels seus reality shows. Donants de Cruz van pagar almenys tres milions de dòlars per les seves estratègies de microtargeting, que dirigien missatges concrets segons la personalitat dels usuaris.

La companyia de Zuckerberg reitera ara que "treballen per millorar la seguretat i l'experiència de tothom a Facebook" i que han suspès diversos comptes que revenien dades. La suspensió del compte, divendres passat, suposa que no podran posar anuncis, ni administrar pàgines ni accedir a llistes d'usuaris.

Notícies relacionades

Contactats per l'agència Reuters, ni Cambridge Analytica ni els responsables de les campanyes de Trump i Cruz han fet comentaris. Els responsables de la campanya de Trump han minimitzat el paper de Cambridge Analytica en la seva campanya, però han reconegut haver utilitzat els seus patrons de comportament.

Facebook ha estat al centre de l'huracà des de l'any passat per les acusacions de no haver frenat les onades de notícies falses que van difondre els partidaris de Trump, inclosos alguns dels seus caps de campanya i que van crear un estat d'opinió que va portar el milionari novaiorquès a derrotar Hillary Clinton. Un article recent a la revista Wired va descriure totes les lluites internes a FacebookWired per evitar la campanya de descrèdit que els ha suposat el tema de les notícies falses i com Zuckerberg, de qui descriuen que no va veure el que se li acostava, es va aproximar als demòcrates per intentar rentar la seva imatge.