el regne unit, en el dilema
Blair crida els britànics a "aixecar-se" contra el 'brexit'
L'ex primer ministre reapareix i fa una crida als britànics a reaccionar a la vista del "verdader dany" que suposarà sortir de la UE
undefined37330399 former british prime minister tony blair delivers a keynote 170217141122 /
Tony Blair crida els britànics a la insurrecció i a «aixecar-se» contra el brexit. El que va ser primer ministre laborista reapareix en la vida política amb la missió de persuadir els seus conciutadans de les nefastes conseqüències que tindria la sortida del Regne Unit de la Unió Europea (UE). En contra del que proclama el Govern conservador de Theresa May, per a Blair la sortida no és inevitable.
«Si una part significativa del 52% (que va votar brexit en el referèndum) mostra que realment ha canviat d’opinió, li hem de donar l’oportunitat de reconsiderar aquesta decisió. Si és amb un segon referèndum o amb un altre mètode, això és secundari», va afirmar ahir, deixant aquest punt en l’aire.
En un discurs a la City de Londres, l’exlíder laborista va declarar que el Regne Unit ha sigut col·locat a un pas del precipici pels ideòlegs del brexit. Contra això és necessari explicar el «verdader dany» que la marxa de la UE suposarà per al país, va sostenir: «La gent va votar sense saber els termes del brexit. Quan aquests termes comencen a estar clars, té dret a canviar d’opinió. La nostra missió és persuadir-la que ho faci».
Blair va advertir que per part de May «ja no és simplement un brexit dur, ara la política és brexit a qualsevol preu». I critica l’«odiós abús del patriotisme» en l’actual debat.
Blair va fer campanya per la permanència i, encara que accepta el veredicte del referèndum del juny, recomana revisar el brexit i les seves implicacions. També reconeix que «un Partit Laborista debilitat», està afavorint un brexit desastrós.
ALLAU DE CRÍTIQUES
L’ex primer ministre sap bé que la seva imatge va quedar perjudicada irremeiablement per la guerra de l’Iraq, però defensa el seu «dret a parlar». «Si deixa la Unió Europea, crec que l’impacte a la Gran Bretanya és dolent. L’impacte a Europa és dolent. L’impacte al món és dolent», va resumir al tancament de la seva intervenció i de les preguntes posteriors de la premsa.
Notícies relacionadesLes crítiques dels defensors de la sortida de la UE no es van fer esperar. El ministre d’Exteriors, Boris Johnson, va acusar Blair d’«insultar la intel·ligència dels electors» i va donar per acabat el debat: «Demano als britànics que apaguin el televisor la pròxima vegada que hi surti Blair».
L’exlíder de l’UKIP Nigel Farage es va referir a l’ex primer ministre com «un home del passat». No obstant, l’exviceprimer ministre Nick Clegg va dir que estava d’acord «amb cada paraula» de Blair. De la mateixa opinió és l’actual líder dels liberals demòcrates, Tim Farron: «Tony Blair té raó. El desafiament ara és persuadir la gent perquè canviï d’opinió».
- L’empresa Corominas deixa un deute de 200.000 euros
- A Collserola Trobats 50 senglars morts dins del radi d’afectació de la pesta porcina africana
- ÒBIT La il·lustradora i muralista Amaia Arrazola mor als 41 anys
- La Vall d’Hebron tanca 272 llits a l’estiu per falta de diners
- Dades del padró La població estrangera de Barcelona es multiplica per 16 des de finals del segle XX
- Anàlisi Tornar a la casella de sortida
- Les aliances parlamentàries Junts acusa el PSOE de "bloquejar" la legislatura amb "incompliments"
- El PP celebra el "cop de porta als nassos" de Puigdemont a Sánchez
- Sobrecost en el rebut de la llum Els consumidors paguen 486 milions de més per la gran apagada
- Serveis ambientals Veolia integra la marca Agbar, però manté la d’Aigües de Barcelona
