Les noves exigències a Grècia frenen l'acord
Les institucions creditores exigeixen a Atenes més retallades en pensions
Tsipras rebutja una proposta en què l'FMI imposa les seves tesis

El ministre francès Michael Sapin saluda Yanis Voroufakis, ahir a l’Eurogrup. /
Les negociacions sobre el programa de reformes que haurà de posar en marxa Grècia a canvi de seguir rebent l'ajuda dels seus creditors internacionals segueixen sense donar resultats. Ahir nova marató negociadora a Brussel·les i nou fracàs. Els contactes al més alt nivell polític celebrats durant la jornada entre el primer ministre grec, Alexis Tsipras, i els màxims responsables del Fons Monetari Internacional (FMI), Banc Central Europeu (BCE) i Comissió Europea van acabar després de sis hores de converses sense resultats i l'Eurogrup, després d'una hora de reunió, va desconvocar la cita fins a aquest migdia.
«He informat els ministres sobre el procés i els progressos. Desgraciadament, encara no hem arribat a un acord però estem decidits a continuar nit i dia. Tornarem demà a la una per fer balanç de la situació», va anunciar el seu president, Jeroen Dijsselbloem, després de la breu trobada, una de les més curtes que es recorden. Els ministres d'Economia i Finances de la zona euro arrencaven la seva trobada, la tercera en una setmana, passades les set de la tarda. «Estem en un procés de negociacions molt intenses. Estem fent progressos però hi ha qüestions pendents», va admetre el vicepresident de la Comissió Europea, Valdis Domvrovskis.
PESSISMISTES / «No crec que siguin insalvables i espero que hi hagi un acord», va afegir el ministre espanyol Luis de Guindos sobre les divergències, i va admetre que fins al dia 30 de juny en què expira la pròrroga del rescat encara queda temps. «Cada vegada menys dies però encara queden dies», va indicar. I és que, la reunió extraordinària, convocada in extremis dilluns després de la cimera de caps d'Estat i de Govern, amb prou feines es va allargar una hora. Encara entraven més pessimistes els ministres de Finlàndia, d'Alemanya o d'Àustria. «Em sorprendria positivament si finalment arribem avui [per ahir] a un acord. No podem desbloquejar el tram final del segon programa sense condicions estrictes, necessitem veure això en els textos legals», va advertir el crític Alex Stubb. «El meu sentiment és que no hem avançat gaire més d'on érem dilluns», va afegir l'alemany Wolfgang Schäuble. «L'element més difícil continua sent la insistència de Grècia en la reestructuració del deute», va afegir el seu col·lega austríac, Has Jörg Schelling.
Valoracions després d'una jornada que arrencava al migdia amb una reunió al més alt nivell polític entre els responsables de les institucions encarregades de negociar els termes de l'acord que ha de permetre a Grècia accedir als 7.200 milions d'euros que es mantenen bloquejats: Jean-Claude Juncker (Comissió Europea), Christine Lagarde (Fons Monetari Internacional), Mario Draghi (BCE), Klaus Regling (Mecanisme de rescat) i el mateix Dijsselbloem. Tots entraven a la la seu de la Comissió Europea, centre neuràlgic de les converses des de fa gairebé cinc mesos, per mirar d'acostar posicions després de l'enduriment de les postures de l'FMI.
EXPECTATIVES REFREDADES / Dilluns passat a la nit, arran de les declaracions dels líders europeus després de la cimera extraordinària convocada per Donald Tusk, l'acord semblava fet. Lagarde va refredar les expectatives i ho va tornar a fer ahir amb una contraoferta que va enutjar Tsipras. Segons l'FMI, Grècia hauria d'incrementar l'IVA dels restaurants del 13% al 23%, aplicar més retallades en pensions i eliminar els suplements a les pensions més baixes des de l'any 2017 així com avançar l'edat de jubilació als 67 anys. Tsipras va respondre que no i va acusar «algunes institucions» de no voler un acord i rebutjar propostes alternatives que amb Irlanda i Portugal sí que van ser acceptades.
Malgrat aquest nou revés, les negociacions seguien ahir a la nit en marxa i els màxims responsables del trio d'institucions estaven disponibles per reunir-se en el moment en què a Tsipras li fes falta. L'objectiu continua sent intentar arribar avui a un acord en un nou Eurogrup extraordinari convocat per a la una del migdia, tres hores abans de l'inici d'una nova cimera de Caps d'Estat i de Govern que si no hi ha pacte es veurà eclipsada per la crisi grega.
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Un professor del Conservatori del Liceu, acusat d’agressió sexual
- Un paracaigudista resulta ferit molt greu a Empuriabrava
- De compres ¿Quan comencen les rebaixes d’estiu 2025? Dates de Zara, Mango i El Corte Inglés
- Aquesta és la flor groga silvestre que no deixes de veure pels carrers de Barcelona
- Crisi interna Santos Cerdán entrega l’acta quatre dies després de l’informe de la UCO i deixarà de ser aforat
- Estudi de la Fundació Gasol Adolescents i pantalles: un estudi detecta un augment d’ús d’11 hores a la setmana des del 2022