MISTERI AL VOL MH370

Investigadors dels EUA veuen poc probable que hi hagués una fallada mecànica en el vol de Malaysia Airlines

Washington amplia la recerca a l'Índic després que els satèl·lits apuntin que l'aparell va volar quatre hores més després de desaparèixer del radar

Cartell en record del vol MH370 de Malaysia Airlines, aquest divendres al centre de Kuala Lumpur.

Cartell en record del vol MH370 de Malaysia Airlines, aquest divendres al centre de Kuala Lumpur. / EFE / AHMAD YUSNI

2
Es llegeix en minuts

Els dos principals sistemes de comunicació de l'avió de Malaysia Airlines desaparegut dissabte amb 239 persones a bord van deixar d'emetre senyals amb 14 minuts de diferència, cosa que allunya la possibilitat que s'hagi produït una fallada mecànica, segons han explicat fonts oficials dels EUA a la cadena ABC News.

El sistema de transmissió de dades va enviar informació per última vegada 14 minuts abans que el transponedor, el que indica la localització i l'altitud, segons les estimacions dels investigadors nord-americans consultats per la citada cadena. Segons aquestes mateixes fonts, aquest fet fa més plausible la possibilitat que el succés hagi tingut un origen intencional i allunya la hipòtesi que la desaparició s'hagi degut a una fallada mecànica.

Els investigadors nord-americans estan "convençuts que hi va haver una intervenció manual" en el moment en què els dos sistemes de comunicació de l'avió van deixar de funcionar.

Recerca a l'Índic

Els equips d'investigació dels EUA, impacients amb la gestió de la crisi que està fent Malàisia, han decidit ampliar aquest divendres la recerca del vol MH370 a l'oceà Índic, després que les dades rebudes pels satèl·lits suggerissin que l'avió va seguir volant uns quatre o cinc hores després de desaparèixer del radar.

"Sobre la base de les noves informacions, no necessàriament concloents, la zona de recerca s'ampliarà a l'Índic", ha confirmat el portaveu de la Casa Blanca, Jay Carney. La Marina nord-americana ja ha enviat un vaixell i un avió que se sumaran a una altra aeronau i a dos vaixells que ja són a la zona. "Hi ha una probabilitat significativa que l'avió de Malaysia Airlines estigui al fons de l'oceà Índic", han dit altres fonts oficials citades per la CNN.

Senyals després de desaparèixer

Els EUA ha pres aquesta decisió després de saber que els satèl·lits de comunicació van rebre transmissions breus ('pings') i intermitents de l'avió de Malaysia Airlines durant unes quatre o cinc hores després que se li perdés la pista, segons va avançar dijous 'The Wall Street Journal'.

Segons els investigadors nord-americans consultats pel diari, l'últim 'ping' enviat des de l'avió a un dels satèl·lits operats per Inmarsat es va emetre des d'una altitud "normal" de vol, cosa que evidenciaria que almenys fins a aquell moment l'aparell estava intacte.

Aquest marge de quatre o cinc hores li hauria permès recórrer fins a 2.200 milles nàutiques i arribar potser a punts com l'oceà Índic, la frontera amb el Pakistan o el mar Aràbic.

La Xina informa d'un moviment al fons del mar

Buscant noves pistes, experts de la Universitat de Ciència i Tecnologia de la Xina han informat aquest divendres que van detectar un "moviment al llit marí", similar a un tremolor, en aigües entre Malàisia i el Vietnam, que per l'hora i el lloc en què va ser registrat podria estar relacionat amb la desaparició del vol MH370.

Notícies relacionades

El moviment, similar a un tremolor sísmic però registrat en una zona en què aquest tipus d'activitats tel·lúriques és poc freqüent, va ser detectat pels investigadors en un punt a 116 quilòmetres al nord del lloc on es té l'últim contacte confirmat amb els pilots de l'avió.

Aquest senyal es va registrar a les 2:55 hora local de dissabte (19:55 de divendres hora espanyola), una hora i mitja després que l'avió deixés de ser visible pels radars civils quan cobria la ruta Kuala Lumpur-Pequín. "El moviment podria haver estat causat per l'avió estavellant-se al mar", han apuntat els experts, citats per l'agència oficial Xinhua.

Temes:

Malàisia