debat en una força política en crisi

El PS francès aposta per unes primàries obertes a l'esquerra

El partit, molt dividit, mira de trencar l'espiral de descomposició

La primera secretària socialista, Martine Aubry, en una roda de premsa, al febrer.

La primera secretària socialista, Martine Aubry, en una roda de premsa, al febrer. / arxiu / afp

1
Es llegeix en minuts
ELIANNE ROS
PARÍS

En plena travessia del desert, el Partit Socialista francès (PS) inicia avui, a La Rochelle, la seva universitat d’estiu més dividit i desorientat que mai després d’haver quedat tècnicament empatat amb el moviment verd de Daniel Cohn-Bendit a les europees del juny passat. Per intentar aixecar el cap i recuperar el protagonisme perdut, la primera secretària, Martine Aubry, ha optat per cedir a la pressió dels dirigents més joves i ahir es va pronunciar a favor de celebrar unes primàries «obertes» als simpatitzants de tota l’esquerra.

Llança així, més de dos anys abans de les presidencials del 2012, un procés d’elecció que persegueix aglutinar les diferents formacions de tall progressista al voltant del candidat socialista. Però l’aposta està lluny de comptar amb el suport unànime del partit. L’exprimer secretari i aspirant a la candidatura, François Hollande, es compta entre els anomenats elefants –dirigents de la vella guàrdia– que volen cenyir el procés a la militància. Altres volen anar més enllà i incloure entre els simpatitzants els centristes de François Bayrou. La cacofonia sobre la política d’aliances és una més entre la successió de desavinences que ha provocat la fuga d’electors.

Notícies relacionades

DECADÈNCIA / Queden lluny els temps en què el socialisme francès tenia una forta influència a Europa i el partit actuava en bloc sota l’autoritat de François Mitterrand. Avui el PS no només no té un líder inqüestionat, sinó que tampoc té discurs propi. A diferència de les altres organitzacions socialdemòcrates europees, els camarades francesos segueixen ancorats en una filosofia anticapitalista que demonitza el liberalisme. I mentre ajornen la posada al dia, Nicolas Sarkozy es consolida en l’espai del centre. El president no només s’ha dedicat a fitxar destacades personalitats desencantades del PS, sinó que s’ha apropiat de bona part del llenguatge i les polítiques de l’esquerra.

En aquest context, Aubry afronta un curs complicat. Les primàries intensificaran el foc creuat de tenors –hi ha més de mitja dotzena d’aspirants a les presidencials– mentre els ecologistes cavalquen units darrere de Cohn-Bendit. H