CATÀSTROFE AÈRIA
Lula promet "l'impossible" per aclarir l'accident de Sao Paulo
"Les pèrdues són nostres. Plorem i ens rebel.lem amb vostès. Estem vivint dies molt tristos. No podem acceptar aquesta tragèdia". Després de tres dies de silenci, el president del Brasil, Luiz InácioLula da Silva, va prometre ahir a la nit al país "fer l'impossible" per investigar les causes de l'accident de l'Airbus 320 de Transports Aeris del Mercosur (TAM) que dimarts, després d'un fallit aterratge a l'aeroport de Congonhas, a Sao Paulo, es va estavellar contra un edifici i va causar més de 200 morts.
En un missatge a la nació, un Lula visiblement afectat va assegurar que "qualsevol hipòtesi" del que va passar "serà examinada" perquè no es pot "deixar de costat cap pista". Les indagacions, va advertir, es faran "amb rigor i serenitat", sense adoptar "decisions precipitades". Al mateix temps, el president va anunciar les primeres disposicions per "modernitzar" el sistema de control aeri, objecte en els últims temps de serioses controvèrsies.
Fonamentalment, el Consell Nacional de l'Aviació Civil (Conac), integrat per ministres i autoritats aèries, va resoldre ahir restringir de forma significativa el nombre de vols a l'aeroport de més moviment del Brasil. La catàstrofe ha tingut un alt cost polític per a Lula. L'oposició de centredreta reclama la renúncia dels responsables aeroportuaris.
XÀRTERS PROHIBITS
Les primeres mesures són d'"emergència i curt termini", havia dit hores abans la ministra de la Casa Civil, Dilma Rousseff. Es prohibirà l'ús de la pista per a vols xàrter (utilitzats fonamentalment per executius) i es reduirà el pes permès dels avions que toquen terra. Al seu torn, l'ens estatal Infraero haurà de presentar en un termini de 90 dies "estudis d'ampliació i readaptació dels aeroports de Sao Paulo".
Notícies relacionadesEntre les mesures de llarg termini, va dir la ministra, hi ha la construcció d'un nou aeroport i "donar obertura del capital per a empreses d'aquest sector". TAM va reconèixer que un dels dos sistemes de marxa enrere de les turbines de l'avió, que s'utilitza per desaccelerar al tocar pista, estava desactivat quan va aterrar a Congonhas, encara que va insistir que aquest fet no impedia l'aterratge.
Des del dia de l'accident, les accions preferencials de TAM acumulen pèrdues del 19,01%.
- SEGURETAT SOCIAL I PENSIONS El Govern manté la ‘retallada’ a les pensions: jubilar-se abans de temps es penalitzarà tot i que s’hagin cotitzat més de 40 anys
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
- A Vilablareix Incendi al restaurant Mas Marroch dels germans Roca: crema tota la cúpula del local
- El SEPE paga 600 euros a qui completi cursos gratuïts el 2025: requisits i com sol·licitar-los
- Polèmica entre les subcontractes La Generalitat detecta desenes de treballadors turcs sensepapers a les obres del Camp Nou
- A Vilablareix Josep Roca lamenta l'incendi al Mas Marroch però assegura que veuen "el foc i el fum com a punt de partida de la creació"
- L’acusat d’assetjar la família de Canet de Mar que va demanar més castellà a l’escola: «Va ser la crispació del procés»
- Agressió sexual Una funcionària de Lledoners es veu obligada a coincidir amb l'intern que la va agredir sexualment
