El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Cicatriu històrica

Raquel Sánchez anuncia «avenços» en el soterrament de les vies de l’Hospitalet sense concretar-ne dates

  • La ministra explica que el projecte bàsic i el constructiu del soterrament ja estan fets i que aspiren a tenir acabat l’estudi informatiu a finals d’any

  • Entitats veïnals es mostren escèptiques davant els nous anuncis i confien que les paraules no es converteixin en «paper mullat»

Raquel Sánchez anuncia «avenços» en el soterrament de les vies de l’Hospitalet sense concretar-ne dates

Ricard Cugat

5
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

L’inici de les obres per al soterrament de les vies de tren de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelonès) continua sense tenir data. Malgrat això, la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha fet una roda de premsa aquest divendres 10 de febrer al parc de la Torrassa –junt amb les vies– en què ha dit que «ara sí» que el Govern espanyol materialitzarà l’enterrament de les vies.

La ministra ha presentat els últims «avenços» i ha explicat que el projecte bàsic i el constructiu del soterrament ja estan fets i que aspiren a tenir acabat l’estudi informatiu a finals d’any. Així, una vegada finalitzat l’estudi informatiu, s’haurà de sotmetre a informació pública per després poder fer-se la licitació i l’adjudicació de les obres.

Segons ha informat Sánchez, la realització del projecte bàsic i el constructiu se solen fer una vegada ha tirat endavant l’informatiu, però ha explicat que s’ha fet d’aquesta manera per «anticipar problemes, garantir la viabilitat i no haver de tornar després a la casella de sortida».

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

La ministra ha destacat que l’actuació tindrà un pressupost estimat d’uns mil milions d’euros, suposarà enterrar 5,1 quilòmetres de vies de l’R2 i l’R4 i construir una estació intermodal a la Torrassa, que aspira a ajudar en la descongestió de l’estació de Sants, i ha reiterat que es tracta d’una actuació «absolutament prioritària» per al seu ministeri.

Malgrat això, i atesa la quantitat de tràmits administratius que encara queden pendents de fer, Sánchez no ha volgut avançar dates de l’inici de les obres per soterrar les vies de tren: «No alimentarem la frustració de la ciutadania donant dates que encara no podem saber». Per la seva banda, l’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marín, ha celebrat el «compromís» del ministeri després d’anys d’incompliments.

Escepticisme veïnal

Els anuncis de la ministra Raquel Sánchez han sigut rebuts amb escepticisme per part dels grups polítics de l’oposició i de les entitats veïnals, les quals reclamen des de fa gairebé 23 anys que es desenvolupi aquest projecte. «Espero que no sigui una foto més i que de veritat sigui el primer pas», ha declarat el president de la Federació d’Associacions de Veïns (FAV) de l’Hospitalet, Manuel Piñar, en la mateixa roda de premsa, i qui ha afegit que la FAV ha escoltat la notícia «amb bastant d’escepticisme» després de tots els compromisos previs en els últims 15 anys.

«Senyora Ministra, ja hi han passat molts interlocutors. Tot han sigut bones intencions i compromisos que es van convertir en paper mullat. Som solidaris amb els veïns de Sant Feliu i Montacada, però ¿a l’Hospitalet quan li toca?», ha expressat per la seva part Carme Morro, de la plataforma ‘L’Hospitalet sense vies, constituïda ja fa 23 anys.

Morro es referia a la triple lluita pel soterrament de vies que històricament han protagonitzat Sant Feliu de Llobregat, Montcada i Reixac i l’Hospitalet de Llobregat (aquesta última és la que va més endarrerida). De fet, aquesta mateixa setmana quatre unions temporals d’empreses (UTEs) s’han presentat a la licitació de l’Administrador d’infraestructures Ferroviàries (Adif) per a les obres del soterrament de l’R2 a Montcada.

«Tant a Sant Feliu com a Montcada, guanyarem capacitat i qualitat per a Rodalies, però a l’Hospitalet el soterrament és fer un salt de nivell perquè és imprescindible per a les Rodalies del futur», ha afirmat la ministra Raquel Sánchez.

Els grups de l’oposició de l’Ajuntament de l’Hospitalet també s’han acostat a la roda de premsa i han expressat els seus dubtes respecte als anuncis del Govern espanyol. L’ex del PSC i ara alcaldable d’Esquerra Republicana –principal partit de l’oposició– a l’Hospitalet, Jaume Graells, ha manifestat que «una vegada més, i quan s’acosten les eleccions, ens porten el ministre de torn a tornar a prometre de nou l’enterrament de les vies». Graells ha considerat que l’anunci de la ministra suposa «una estafa més, a tres mesos de les eleccions i després d’anys d’incompliments, quan sabem que això va per a llarg».

Més de 5 km per soterrar

L’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marín, ha afirmat que entén el «sentiment escèptic de molts veïns que pensen que no ho arribaran a veure». En aquest sentit, ha reconegut que, tot i que «mai ha tirat la tovallola», també ha pensat que no arribaria a veure el projecte realitzat. No obstant, ha defensat que «en aquesta ocasió, això va seriosament». En la seva intervenció, l’alcaldessa ha destacat que les vies de tren a la segona ciutat de Catalunya, «divideixen i aïllen els barris i generen un problema de mobilitat interna», a causa de la cicatriu que suposen en el teixit urbà del municipi.

Marín també ha anunciat que el consistori impulsarà un «concurs d’idees» per definir com s’aprofitaran els 120.000 metres quadrats que s’alliberaran amb l’enterrament de les vies.

Tal com ha assenyalat la ministra, aquesta obra implica soterrar 5,1 km de l’R2 i l’R4 i construir una estació intermodal a la Torrassa. Referent a les estacions, Sánchez ha dit que l’actual estació de Bellvitge quedarà integrada i, d’altra banda, la nova estació intermodal que es construirà a la Torrassa» facilitarà la connexió entre les línies de Vilanova i Vilafranca i connectarà Rodalies amb les línies 1 i 9 del metro».

Des del ministeri han expressat que aquesta serà una de les actuacions «més complexes» que s’emprenguin a la regió en els pròxims anys, ja que s’executaran en un entorn densament urbanitzat, amb la coexistència de dues línies ferroviàries, una elevada densitat de trànsit ferroviari i diverses infraestructures i serveis. Així, tal com va detallar l’Institut Cerdà en un informe presentat el 2012, el pla permetrà «augmentar la freqüència dels trens un 150% i interconnectar les línies de la costa amb les de l’interior» sense necessitat d’arribar a Sants.

Notícies relacionades

La urbanització de l’espai alliberat pel cobriment del ferrocarril permetrà a més la creació d’un «jardí lineal», que donarà continuïtat a la coberta de l’actual calaix d’entrada a Sants, «i millorarà així la permeabilitat transversal dels barris de Bellvitge, Gornal, Centre, Sant Josep, les Planes, la Torrassa i Santa Eulàlia».

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet de Llobregat a EL PERIÓDICO l’Hospitalet