080 BARCELONA FASHION

¿Aquesta roba te la posaries tu?

La passarel·la 080 viu una segona jornada entre el comercial i l'experimental

bidjan / periodico

4
Es llegeix en minuts
Luis Miguel Marco

¿Aquesta roba te la posaries tu? És la pregunta que s’hauria de fer molta gent que intenta obrir-se pas en això de la moda. I és que aquesta edició de la 080, o la seva passarel·la, que és la punta d’un iceberg molt gran, es mou entre el més comercial, pur i dur, i l’experimental. Ho expliquem perquè la segona jornada la va obrir Eva Iszoro amb Accidental cutting. «El que heu vist a la passarel·la és un mètode de patronatge experimental que he inventat jo i que està dirigit a trobar volums inexistents a través de talls i patrons aleatoris, abstractes i accidentals», explicava aquesta madrilenya que ha traslladat els resultats de la seva tesi doctoral com a arquitecta a la passarel·la.

 

La desfilada d’Esaú Yori. / EFE

«Potser hi ha qui pensi que és una cosa extravagant, però jo crec que té una sortida comercial», afegia aquesta madrilenya, que prescindeix de les mesures de la dona.  «No m’interessa el cos, m’interessa el volum». I això com queda posat a sobre. Doncs amb volums exagerats, talls imprevisibles aquí i allà i peces poc convencionals i asimètriques, on a les juntes o costures apareix un rivet  blau elèctric o uns detalls en rosa sobre fons blancs negres o blaus preferentment. 

Pols d’estrelles

També va ser el debut en la 080 d’eiko ai, una firma de ‘prêt-à-porter’ femenina que té Glo Lladó com a dissenyadora i la producció de la qual és local. «La col·lecció es diu ‘Quantum One és per ja i està inspirada en el cosmos, per això té molta brillantor». «És com una festa de dia», assegura la seva parella i soci en aquesta aventura. Peces bàsiques, gavardines, vestits, americanes i pantalons i superposicions on la brillantor la donen els lluentons, els metal·litzats i hi ha degradats en verd i ataronjats que recorden les aurores boreals. «De moment estem venent ‘online’, però ens agradaria, si tot va bé, obrir una botiga. 

El desastre del mar d’Aral

Sonia Carrasco sí que és un nom a retenir. En la seva segona desfilada a la 080, va demostrar que el seu compromís amb el medi ambient va de debò i que el més comercial no necessàriament ha d’estar disputat amb el bon disseny. «Tots els teixits que has vist són reciclats: caixmir, llana, polièster a partir d’ampolles de plàstic, els botons són de paper reciclat, fins i tot les cremalleres que he posat a les faldilles a la part frontal són reciclades també i reciclables...». 

Un model d’Esaú Yori. / EFE

Una presentació amb siluetes ben aconseguides, alternant els colors llisos com el blau petroli i els crus i grisos amb els estampats de quadros, jugant amb mànigues amples. Roba per a qui la vulgui portar sense seguir el calendari de la moda ni les tendències a fi d’allargar la vida útil de les peces i evitar la sobreproducció.

«Aquesta col·lecció marca el camí que seguirem, per a una dona més madura i conscienciada en el que compra, que sap que cap dels teixits que utilitzem és convencional. El títol són uns números, el de les coordenades del mar d’Aral, al Kazakhstan. Un desastre en tota regla. El motiu de la seva regressió es deu, en part, al cultiu del cotó, així que és un petit acte de justícia». Sonia Carrasco està venent actualment a sis botigues al Japó i esperen acabar aquest any amb el doble. «A Europa tot és venda ‘online’, però tenim moltes esperances posades en aquesta desfilada»

Sastreria masculina per a dona

Unes de les millors propostes vistes fins ara és la d’Esaú Yori. «Està vestint Gigi Hadid però per triomfar ha hagut d’anar-se’n a la Xina». Així resumia una espectadora de la desfilada l’esdevenir d’aquest jove de Lima, que va ser a Barcelona i va acabar aixecant la seva firma a Guangzhou. «El meu pare és mig japonès mig peruà, i d’aquí prové la meva connexió asiàtica. A la Xina he pogut créixer com a marca. Les marques van estigmatitzar la Xina però fins i tot l’alta costura es fa a la Xina, perquè enganyar-nos».

Txell Miras. / EFE

Aquesta ha sigut la seva segona col·lecció a Barcelona, una proposta per a l’hivern que ve que és «sastreria masculina aplicada a la dona». «No parlo de ‘genderless’ o sense gènere perquè és una cosa molt trillada, però és roba d’home per a dona». Una desfilada amb 36 looks en tres colors bàsics: blau marí, negre i blanc, també una mica de pota de gall. A més de les llanes i el caixmir s’ha vist també vellut de cotó.

Notícies relacionades

Txell Miras va demostrar les taules –«ja ni recordo les vegades que desfilo»– amb una col·lecció agrupada en blocs de color, molt ben acabada. «És una col·lecció molt basada en el color i en les combinacions de color, jo que era de negre, blanc i gris. ’Siluetes de tall avantguardista amb el seu segell marca de la casa –no en va té marca pròpia des del 2004–. «Podem estar satisfets perquè ens va bé i en tot aquest temps ens hem anat refermant. Hem vist molta gent molt bona quedar-se pel camí així que poder dedicar-te al que t’agrada i viure d’això és un gran assoliment», explicava. A primera fila de la seva desfilada hi va haver el president del Parlament, Roger Torrent. 

Esaú Yori. / AFP

Tot això en una jornada que va tancar Boris Bidjan Saberi, dissenyador persa alemany establert a Barcelona. I enla qual Mango, l’autèntic gegant tèxtil català, que havia desfilat en la 080 en el passat, anunciava que el 100% del cotó utilitzat a les seves peces serà d’origen sostenible abans del 2025.