Anar al contingut

DESPRÉS DE VUIT ANYS I MIG DEL TANCAMENT DEL BULLI

Ferran Adrià anuncia que El Bulli Foundation de cala Montjoi obrirà el 10 de gener

Al costat de Javier de las Muelas, presenta el segon volum dels còctels de la 'Bullipedia'

Luis Miguel Marco

Ferran Adrià anuncia que El Bulli Foundation de cala Montjoi obrirà el 10 de gener

MIREIA RODRIGUEZ

Ja hi ha data perquè el llarg projecte acariciat per Ferran Adrià, El Bulli Foundation a cala Montjoi (Girona), es posi a rodar. Vuit anys i mig després del tancament del restaurant que el va encimbellar fins al cel de la gastronomia des d’una cala propera a Roses, el nou centre per a la divulgació i el coneixement, centrat en la innovació, ja té data d’obertura. Serà a partir del 10 de gener del 2020.  «En principi serà en format ‘soft opening’ durant dos anys, en unes instal·lacions semblants a les del Museu Dalí de Figueres», ha avançat el xef. El 24 d’agost s’hi uniran més membres de l’equip per continuar treballant en aquest centre, una de les potes dels seus projectes actuals, juntament amb la Bullipedia.

L’anunci no ha arribat sol. Adrià també ha explicat que aquest projecte es complementa amb la recerca d’un emplaçament per aixecar un futur Museu Arxiu d’El Bulli, en aliança amb l’alcaldessa de la seva localitat, l’Hospitalet de Llobregat, la socialista Núria Marín, presidenta també de la Diputació de Barcelona. Amb ella es va reunir el passat 6 de novembre per començar a buscar l’espai on ubicar aquest centre que reunirà el llegat del mític restaurant.

Els dos anuncis els ha fet en roda de premsa aquest dilluns, en la presentació al costat de Bacardi i El Bulli Foundation del segon dels quatre volums que conformen ‘El Sapiens de los cócteles, coctelería y bartenders’ dins d’aquest projecte «faraònic» que és la Bullipedia. «Aquest volum és més necessari que mai. Perquè la majoria de bars i restaurants estan tancats abans d’obrir. Vull dir que, en aquest moment bombolla, has de ser molt bo per triomfar, perquè altrament, estàs abocat al fracàs. És així de dur», ha comentat Adrià en defensa d’un volum pensat «per fer negoci». «Aquest llibre no va de com fer un còctel, que per a això ja hi ha molts altres volums. Però conté receptes per saber gestionar bé un negoci, per pensar a futur. Va sobre ‘business’», assegura Adrià, que en tots aquests anys ha ajudat a muntar «més de 200 negocis i no només restaurants» i que «no es pot viure del llegat dels 90 i cal anar més enllà».

Assentia al seu costat l’empresari i «bullinià» Javier de las Muelas, a qui més que cocteler, li agrada considerar-se «cantiner o ‘bartender’». «Sí. No hi ha res més perillós que la il·lusió. Així de clar. Una cocteleria, com qualsevol negoci, cal saber gestionar-la bé, pensar en els clients per descomptat, però també en el compte de resultats. Aquest volum, com l’anterior i els que vindran, neix del no ego. Això és una plataforma de consulta per a tothom», ha explicat de las Muelas, ‘curator’ de l’obra i el local del qual, el Dry Martini, està molt present en una obra que han comparat amb «la massa mare, sempre en transformació». 

«Hi havia hòsties entre sala i cuina»

Tots dos han volgut també un record per al desaparegut Juli Soler, el que fos cap de sala d’El Bulli. «Quan jo vaig començar –recordava Adrià–, entre la sala i la cuina no hi havia diàleg, hi havia hòsties, literalment. Aviat ens vam adonar que tot passa per la cogestió i per fer partícip la teva gent dels teus afanys. Només així es poden tirar endavant projectes ambiciosos. Les marques també haurien de provar de mantenir una relació diferents amb els seus clients». A l’acte també ha assistit l’italià Simone Caporale, que també ha supervisat l’obra. Ell va ser nomenat el 2014 el millor ‘bartender’ internacional als Spirited Awards i és tota una institució. «I a sobre és bona persona», ha dit Adrià.     

La Bullipedia, que acabarà sent ‘online’, culminarà amb 30 llibres i unes 18.000 pàgines: «Dels 56 euros que val hauria de costar 150», ha dit Adrià, citant que el cost de cada volum és de fins a 100.000 euros, i que tota la Bullipedia al final haurà costat 10 milions d’euros i entre 10 i 15 anys de treball. «De moment ens agrada tocar el paper, sentir també que un llibre és un regal». 

Temes: Ferran Adrià