Anar al contingut

als 90 anys

Mor Andrés Sardá, el dissenyador català que va revolucionar la roba interior

Aquest enginyer tèxtil va aconseguir elevar la seva firma de moda femenina com una de les més internacionals de tots els temps

El Periódico

Mor Andrés Sardá, el dissenyador català que va revolucionar la roba interior

RICARD CUGAT

Andrés Sardá, un dels grans dissenyadors del món del disseny i de la moda va morir aquest diumenge a Barcelona als 90 anys, segons han confirmat aquest dilluns a Efe fonts familiars.

Pertanyent a una família amb un fort arrelament al sector tèxtil català, Andrés Sardá va ser un pioner en la moda femenina i va revolucionar la roba interior amb una fórmula que unia disseny i comoditat, i que va aconseguir alçar la seva firma com una de les més internacionals de tots els temps. A més de llenceria, també es va dedicar i va destacar en la moda de bany.

Presentació de la col·lecció d’Andrés Sardá en la Fashion Week de Madrid, el gener del 2019 / ángel díaz (efe)

Serà recordat com un dels pioners a introduir la moda i les seves tendències a la roba interior i portar-la a les passarel·les. La seva filla Núria Sardá, el 1998, en va agafar les regnes i continua al capdavant de les desfilades, amb presentacions molt aconseguides al Madrid Fashion Week.

Des de la fundació de la seva empresa el 1962, Sardá, enginyer tèxtil de formació i pertanyent a una família lligada a la indústria del teixit des de finals del segle XIX, va voler trencar motllos i convencionalismes. Va deixar les mantellines de banda –Jackie Kennedy en va escollir una de seva per a una corrida de toros a la Maestranza de Sevilla junt amb la duquessa d’Alba– i va apostar per la roba interior. Tenia clar que l’èxit de la seva empresa «passava per considerar la roba interior com a disseny i no com una premsa purament funcional, com succeïa fins aleshores», va assegurar en una de les seves últimes entrevistes. 

Convençut que la llenceria femenina podia ser delicada, afavoridora i temptadora, Sardá va buscar els teixits més suaus, les formes més lleugeres i una àmplia gamma de colors. Va invertir en tecnologia i va buscar els materials més revolucionaris, com ara la licra, per crear col·leccions suggeridores i avantguardistes. La blonda, l’encaix, el ‘chantilly’ i el tul sempre han sigut teixits bàsics en la firma, però no com un mer ornament, sinó com un teixit integrat al patró. 

A les col·leccions de roba íntima s’hi van unir les de bany. Com a empresari i com a creador va voler estar a l’altura dels grans. Els seus catàlegs van portar la firma de grans fotògrafs com David Hamilton i va ampliar els seus horitzons buscant entrar als mercats internacionals, amb algunes peces úniques destinades al mercat del luxe. Va ser escollit el 2013 creador de l’any del Salon de la Lingerie de París. I la reina Letícia va fer entrega a la firma del Premi Nacional de la Moda el 2015. El va recollir la seva filla Núria, perquè ell ja estava malalt. 

Núria Sardá ha definit la dona d’Andrés Sardà «com una dona que té sensibilitat per a les coses belles, li agrada el detall i aprecia la diferència entre el que està ben fet i el que està mal fet. Li agrada veure’s bé i té un criteri propi». Per a la firma han desfilat Bimba Bosé, Hiba Abouk, Rossy de Palma, Victoria Abril, Rosana Zanetti i la model transsexual Ángela Ponce. El 2015, una imatge de Lady Gaga en un avió amb una peça blanca perforada és una de les seves imatges icòniques. I la firma, juntament amb Roche Bobois, va vestir l’actriu Julianne Moore a ‘Sauvage Grace’.

Andrés Sardá va ser comprat pel grup belga Van de Velde el 2008, la qual cosa va suposar una centralització de les activitats administratives a Bèlgica, fet que va deixar l’àrea creativa i de màrqueting a Barcelona.