REPÀS A LES TENDÈNCIES

La moda que s'ha portat el 2017

De la celebració de la diversitat a la croada contra les pells i l'activisme de les models

lmmarco41385645 graf5746  madrid  21 12 2017  la reina letizia  presidenta d171229185714

lmmarco41385645 graf5746 madrid 21 12 2017 la reina letizia presidenta d171229185714 / Javier Lizon

5
Es llegeix en minuts
Luis Miguel Marco

El 2018 que s'acosta serà l'any de l'ultraviolat, el color favorit de Rihanna. Serà l'any també en què tinguem una nova 'royal' consagrada com a autèntica icona d'estil: Meghan Markle.I l'any de les protestes de negre. Però abans d'anticipar-nos al que ve estaria bé repassar el que ha donat de si aquest 2017 que va començar tenyit de 'greenery' –el verd elegit per l'institut Pantone com color de l'any– i que ha quedat gravat a cop de 'hashtag' a les xarxes socials, la verdadera passarel·la global. 

La celebració de la diversitat

Les desfilades de Nova York convertides en l'ONU: una barreja de races, talles i edats. Un reflex del que són els carrers de Manhattan. Les desfilades de les col·leccions primavera-estiu del 2018 van ser les més diverses fins al moment. El 'Vogue' nord-americà va celebrar la diversitat a la portada del seu número de 125è aniversari. I models de talles grans com la nord-americana Ashley Graham van copar també nombroses portades. Ella en concret s'ha erigit entre les 10 models més ben pagades del 2017 segons la revista 'Forbes'.

La consagració de les 'instamodels'

Gigi Hadid, amb 37,4 milions de seguidors aInstagram, va col·lapsar el setembre passat el passeig de Gràcia de Barcelona en la seva visita a la botiga de Tommy Hilfiger. Ella i la seva germana Bella són l'exemple del poder que tenen les xarxes, en especial Instagram. Encara que si un nom ha destacat entre el grup de les anomenades 'instamodels' és Kaia Gerber, la filla de Cindy Crawford, que de la mà de Karl Lagerfeld i sota l'atenta batuta de la seva mare va tenir un debut i una ascensió imparable en les passarel·les internacionals. 

El poder rosa

L'any va començar rosa i amb consignes estampades en la roba defensant els drets de les dones. La principal protesta es va celebrar a Washington just un dia després de la investidura de Donald Trump, que va arribar a la Casa Blanca rebut com una "amenaça" als drets aconseguits per les dones. Allà hi havia també nombroses famoses, de Madonna a Amy Schumer. Els dissenyadors van recórrer a tots els matisos del rosa en les seves propostes primaverals.

L'activisme de les models

D'apoderament femení també en sap molt la millor model de l'any als British Awards, la britànica Adwoa Aboah, fundadora de Gurls Talk, un moviment feminista i reivindicatiu. Ella és també és un exemple de diversitat i de superació, ja que el seu passat, marcat per les drogues i un intent de suïcidi, no va tenir res de modèlic. 

El moviment #metoo

Les repercussions del 'cas Weinstein' i la resta d'escàndols d'abusos d'índole sexual han esquitxat també la indústria de la moda. I el resultat va més enllà de veure les famoses vestides de negre en la cerimònia dels Globus d'Or i ja veurem si també als Oscars. S'està notant en els escots i en les obertures de les faldilles. També, després de molta pressió a les xarxes, aquest ha sigut l'any en què finalment Condé Nast (que edita títols com 'Vogue', 'GQ', 'Glamour' i 'Vanity Fair') ha vetat el fotògraf Terry Richardson. També Bruce Weber es troba en entredit. Tot això ha tret a llum la indefensió i la vulnerabilitat de molts joves que aspirar a viure de la seva imatge.El  2017 ha sigut també l'any en què, a París, els imperis del luxe LVMH i el grup Kering es posaven d'acord per establir uns mínims: no a les models menors de 16 ni als mostraris amb talles inferiors a la 34.

L'eclosió dels 'millennials'

"Soc mi·llennista. Som mil·lennistes". Els dissenyadors Domenico Dolce i Stefano Gabbana tenen clar el públic al qual volen dirigir-se, els joves nascuts amb el segle. Les seves posades en escena, les campanyes publicitàries, els models –molts d'ells fills de famosos– ho deixen molt clar. I no són els únics. Totes les marques s'empaiten per conquistar públics cada vegada més joves. Si ho fa fins i tot l'octogenari Karl Lagerfeld en Chanel, què no farà la resta. 

L'èxit de les 'influencer'

Marta Carriedo (amb el seu blog ladyaddict), Erea Louro (allthatshewants), Gala González (amlul) o Aida Doménech, més coneguda per Dulceida, són algunes de les 10 blogueres més influents del 2017. De fet cada dia són més, però només algunes s'han convertit en autèntiques celebritats i allà segueixen aquestes 'it girl', fent de prescriptores i servint d'autèntic ganxo per a les marques que paguen pels seus 'post'. De fet, alguna ja s'ha convertit en la seva pròpia marca.

Peces lliures de pell

S'imposa el #furfree. La pell queda arraconada a un racó del luxe més antiquat. I ja no es tracta només de la croada personal de la dissenyadora britànica Stella McCartney o d'emporis com Hugo Boss. La tardor passada la firma italiana Gucci, amb el seu director creatiu al capdavant, Alessandro Michelle, anunciaven que en les seves pròximes col·leccions, les del 2018, ja no recorreran a les pells. I el mateix ha fet el nord-americà Michael Kors i la firma de calçat Jimmy Choo. 

L'adeu de David Delfín

Queda la seva marca i, sobretot, la seva meravellosa tipografia que va fer amb la mà esquerra. A principis de juny el càncer va acabar amb la vida del malagueny David Delfín, que durant anys, amb les seves 'performaces' va sacsejar la passarel·la madrilenya. No ha sigut l'únic. Hervé Léger, creador del vestit 'bandage', cenyit al cos i tota una icona dels 90, moria a principis d'octubre. I a mitjans de novembre moria a París Azzedine Alaïa, un dels creadors més personals i estimats de la indústria. 

Notícies relacionades

L'encert de Letizia

Aquest any la reina s'ha tornat a coronar entre les més ben vestides, per seguir les tendències, arriscar amb els pentinats i combinar roba de firmes amb peces 'low cost'. Letizia s'ha deixat aconsellar per la seva estilista Eva Fernández i ha obert el seu armari a formes i colors més enllà de Felipe Varela. Molt celebrats han sigut els seus 'looks' en suport a la moda espanyola, amb propostes de Juan Duyos, Ángel Schlesser, Teresa Helbig i fa només uns dies, Delpozo, la firma que té Josep Font com a director creatiu i que per cert debutarà a la passarel·la de Londres després de cinc anys desfilant a Nova York."La reina ens ha captivat una vegada més amb un vestit sense espatlles majestuós i sexi en tots els sentits", comentava la revista 'Vogue'.