Tom Cruise

Els xollos de ser fidel

L'actor és el millor reclam per a la cienciologia, i l'església l'hi paga amb un luxós paquet d'avantatges, des de servei domèstic fins a recerca de nòvies, segons el 'pulitzer' Lawrence Wright

Cruise,  amb David Miscavige, el president de l’església.

Cruise, amb David Miscavige, el president de l’església. / DAVID CASTRO

6
Es llegeix en minuts

En la cerimònia d'entrega de la Medalla Llibertat al Valor a Tom Cruise, que li va concedir l'església de la cienciologia el 2004, David Miscavige, el seu totpoderós president, va proclamar amb el micròfon a la mà: «A través de 90 països, 5.000 persones senten les seves paraules -les de Cruise- sobre la cienciologia cada hora». Ningú, excepte el carismàtic papa Francesc, té la potència apostòlica del protagonista de Jerry Maguire, un flamejant convençut dels beneficis de la tecnologia de L. Ron Hubbard (fundador de la religió). I això té la seva recompensa.

L'envergadura dels xollos dianètics dels quals gaudeix -al marge del consol espiritual- l'explica de manera molt documentada Lawrence Wright, redactor del New Yorker -amb premi Pulitzer inclòs-, al llibre Cienciología. Hollywood y la prisión de la fe, que Debate acaba de publicar en castellà i que reuneix més de 200 testimonis.

Cruise, que va ser introduït en la cienciologia el 1986 per la seva primera dona, Mimi Rogers, es va convertir en l'estrella més poderosa del planeta. Quan Miscavige va saber que estava enrolat en la seva església, se les va enginyar per convidar-lo a la Gold Base, el complex més gran i més hermètic de la cienciologia a Gilman Hot Springs (Califòrnia), on ningú l'assetjava, ni li feia fotos. Se'l va guanyar. Però era necessari deslliurar-se de Mimi Rogers, filla d'esquirols, desertors de la fe. Així que advocats de l'església es van presentar a casa seva i li van fer firmar el divorci. En un tres i no res, tenien Cruise al pot i s'havien tret de sobre la seva dubtosa esposa. I Nicole Kidman ja rondava per la vida de l'estrella, així que Miscavige no només va ser el padrí del casament, sinó que va ordenar a quatre cienciòlegs que preparessin el banquet, el cost del qual van haver d'assumir ells.

Mentre va estar casat amb l'australiana, la parella va disfrutar d'un bungalou especial a la Gold Base, amb un jardí de roses. «Miscavige es va assabentar de la fantasia de la parella de travessar corrent junts un camp de flors silvestres, així que va fer que els membres de l'Organització del Mar (el clero de l'església) en plantessin una extensió al desert», explica Wright al llibre. També va manar construir un gimnàs d'alt estànding a la Gold Base. I quan Cruise hi va patir una intoxicació suposadament per una gamba fregida en un rotllet de primavera, a la cuinera la van enviar de seguida a la Vall Feliç, un campament de reeducació situat a la reserva índia soboba, al sud de Califòrnia.

Però aviat Kidman va ser vista per Miscavige com «una caçafortunes que adulterava la cienciologia». El 2001 la parella es va dissoldre, i l'església va aconseguir per a l'actor la custòdia dels seus fills, Isabella i Connor (els van dir que la seva mare era una «sociòpata i al final ells s'ho van creure»). Després d'una tanda caríssima d'auditoria (teràpia cienciològica), aquella mateixa tardor Cruise va començar a sortir amb Penélope Cruz, poc apropiada per la seva afició a la meditació. Durant la inauguració del temple a Madrid, segons Wright, Cruise «es va queixar acaloradament que ningú hagués estat capaç de trobar-li una nova nòvia». Llavors Miscavige en persona va ordenar «buscar les dones més maques de l'església». Un centenar de joves actrius vinculades a la fe van passar per un càsting sense saber-ne el propòsit. Només se'ls va preguntar la seva opinió sobre l'actor i el punt en què es trobaven en el camí pel Pont a la Llibertat Total (l'escala de nivells de consciència espiritual).

Entrenament a cegues

Al final, l'escollida va ser Nazanin Boniadi, una actriu de 25 anys, nascuda a l'Iran però criada a Londres, morena i amb un nivell alt al Pont. Sense saber per què se la reclutava, va ser traslladada al Centre de Celebritats de Los Angeles, se la va instar a deixar el seu nòvio i a treure's els correctors dentals, la van sotmetre a costosos tractaments de bellesa i li van comprar roba per valor de 15.000 dòlars. Després li van preguntar com seria la seva cita ideal i, de sobte, la van fer ensopegar a Nova York amb Cruise, en una vetllada de sushi i patinatge al Rockefeller Center (els plans que ella havia somiat). Però li van advertir que «si feia alguna cosa que contrariés» l'estrella, «la destruirien».

I la relació va reeixir. Però Wright explica que en un sopar, amb Miscavige i la seva dona, Shelly, a la residència d'estiu que Cruise té a Telluride, Nazanin tenia una dolorosa i abundant menstruació. Abatuda i confusa, va demanar a Miscavige -que parla amb un marcat accent de Filadèlfia- que li repetís una cosa que havia dit. L'endemà, Cruise la va reprendre per la seva falta de respecte al líder. Dues setmanes després algú -no va ser ell- es va encarregar d'engegar-la a dida. Quan la noia va anar a Clearwater, la central de Florida, i va confessar a un membre de l'església la seva dolorosa ruptura, la van acusar de traïció, la van posar a fregar banys amb un raspall de dents i li van recomanar que se n'anés a algun remot racó i no digués res sobre Cruise.

Se li havia de tornar a buscar un partit apropiat. Es va invitar un grapat d'actrius al Centre de Celebritats, convençudes totes que hi anaven a fer una audició per a un paper a Missió impossible; hi havia Jessica Alba, Lindsay Lohan, Scarlett Johansson i la mateixa Kate Holmes.

Però en realitat va intimar amb Holmes l'abril del 2005. La va obsequiar amb un passeig nocturn en helicòpter sobre Los Angeles, al cap de dues setmanes la va instal·lar a la seva mansió de Berverly Hills, i al cap de dos anys es van casar a prop de Roma, amb Miscavige -només faltaria- com a padrí. La posterior fugida de Holmes ja s'ha documentat.

Però la cienciologia no només li ha proporcionat companyes adequades, també li ha fet serveis de tota mena. Durant dues setmanes, una brigada de cienciòlegs va rehabilitar la mansió de nou habitacions que l'actor havia llogat a Alpine Drive. Van arreglar la teulada, van pintar-la, van renovar la instal·lació elèctrica, la van emmoquetar i fins i tot van organitzar la roba als armaris. També van reformar el Blue Bird, un autobús que havia comprat Cruise emulant el que va tenir Hubbard, i un altre, el The Silver Screen, de 12 metres de llarg -el seu redisseny va costar 1,5 milions de dòlars-). Així, quan Holmes estava embarassada de Suri, van personalitzar una limusina usant la carrosseria d'un Ford Excursion; i van renovar l'hangar de l'aeroport de Burbank on guarda la seva col·lecció d'avions. La mà d'obra d'aquesta bateria de serveis va ser gratis. Ho feien, segons confessen alguns al llibre, perquè se sentien «honrats d'assistir-lo».

Gabinet d'imatge

Notícies relacionades

I per completar l'estoc de favors, la cienciologia li ha funcionat també com a gabinet d'imatge. El 2008, quan semblaven amainar les burles pel grotesc paper que va fer en un programa d'Oprah Winfrey, Anonymous va penjar a YouTube el vídeo d'una entrevista seva en què apareixia com un il·luminat, amb música de fons de Missió impossible. Llavors, Cruise va demanar reunir un grup de cienciòlegs de Hollywood -Kristie Alley i Anne Archer, entre ells- perquè denunciessin a la tele els atacs contra la seva persona. Tots ho haurien fet, encara que al final va abandonar la idea.

Però «cap dels exclusius i costosos regals s'acosta ni de lluny als milions de dòlars que l'estrella ha donat a l'església», diu Lawrence Wright a Cienciología.