El calendari Pirelli 2014 és de Helmut Newton

La firma de pneumàtics recupera un projecte del desaparegut fotògraf del 1986 per commemorar el 50 aniversari de l'almanac

El fotògraf Helmut Newton davant una fotografia seva el 2001.

El fotògraf Helmut Newton davant una fotografia seva el 2001. / EFE / WALTER BIERI

2
Es llegeix en minuts
IOSU DE LA TORRE / Milà (enviat especial)

Pirelli dóna el cop. En la commemoració dels 50 anys del calendari --mític 'The Cal'-- rescata un material inèdit de Helmut Newton: 12 captures en blanc i negre i 29 escenes de rebotiga datades el 1986. No van veure mai la llum. El fabricant de pneumàtics va preferir Bert Stern, conegut per una foto de Marilyn Monroe amb un fulard, i va arxivar la sessió de Newton (1920-2004).

Aquesta és l'edició en què Pirelli ha aconseguit que no transcendís quin fotògraf firmaria 'The Cal'. Marco Tronqueti, president de la multinacional, va reunir un grup de savis que certificaven la nova. Entre ells, el valencià Vicent Todolí (director de l'HangarBicocca, ex de la Tate londinenca) i Emmanuela Pavesi, ajudant de Newton en aquells dies del 86 entre la Toscana i Montecarlo. Entre el públic, les models Alessandra Ambrosio, Helena Christensen, Isabeli Fontana, Karolina Kurkova i Alek Wek, un equip que el Milan o l'Inter ja voldria.

1986. Helmut Newton conté el relat fotogràfic entre dues dones. Una de rica (Antonia dell'Atte) i l'altra pobra (Susie Bick, actual dona de Nick Cave). Les escenes tenen escassa càrrega sexual, aquella que va convertir Newton en el gran erotòman de l'art i en un dels fotògrafs més influents del segle XX. Els forenses van destacar que tenien entre les mans un material únic. És el que els tocava, i van preferir diagnosticar el fenomen sociològic del calendari en aquest mig segle. "És el testimoni d'una època. Es va avançar en el temps, va ser revolucionari. Va contribuir a l'alliberament total de la dona als anys 60 i 70" (Emmanuela Pavesi). "El calendari és una subversió del concepte. És com una pel·lícula, és més que un calendari, és la suma d'art, imatge i publicitat" (Vicent Todolí). "És un tresor, certifica el curs dels temps. La moda ve i torna, això és The Cal" (Tronqueti).

POLS SOCIOLÒGIC

Notícies relacionades

El fotògraf de l'alta burgesia, com diuen que li agradava definir-se, relata en aquestes imatges del 86 el pols sociològic il·lustrat per moments inseparables a la marca. La foto de la dona que camina al costat del senyal de trànsit que anuncia perill, revolts, avui sona a acudit d'institut. El cos pneumàtic de la model davant d'un pilot de fórmula 1 és una complicitat de l'època. Més aparatosa és la de la model pujant amb una gran maleta en un esportiu. Les fotos de Susie sobre el flotador entre canyes o repostant gasolina amb un formós escot són, segons sembla, jocs poètics i singulars que ningú es plantejava fa 27 anys.

LINDBERGH I DEMARCHELIER

El secret ja està revelat: l'aposta era Newton. La sessió de Lindbergh i Demarchelier amb les 'tops' elegides són un homenatge que es va fer Pirelli i que va servir per despistar els que discutien sobre qui hauria fabricat el calendari 2014. Les especulacions s'han esfumat amb la mateixa rapidesa amb què Antonia dell’Atte intenta fugir del tabac ajudada per un vaporitzador del qual no se separa. Entre pipades va advertir als periodistes espanyols: "Torna a ser el meu moment. Posaré per a 'Interviú' amb molt de 'photoshop'. No m'he operat res. Potser imito Nati Abascal quan arribi als 60 i ho retoco tot". La seva riallada neta, encara de tabac, era el millor testimoni d'aquell estiu a la Toscana amb Newton.