Anar al contingut

FORMACIÓ INNOVADORA

El TNC acosta les arts escèniques a estudiants i professors

Programa activitats per conèixer les funcions teatrals tant a nivell interpretatiu com d'escenografia, vestuari, attrezzo i tècnica

El teatre organitza cursos per a educadors amb l'objectiu de millorar els recursos pedagògics a les aules catalanes

El TNC acosta les arts escèniques a estudiants i professors

Estrenar una obra teatral és una feina d’equip que requereix valors com ara esforç, professionalitat i capacitat d’organització, una part que sovint queda oculta per al gran públic. Per aquesta raó, el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) ofereix activitats diverses i recolza iniciatives que milloren la recepció i el debat entorn de les arts escèniques entre els més joves.

En el marc del seu ‘Programa educatiu i social’, aquesta temporada 2019-2020 el TNC ofereix una programació connectada als interessos dels més joves, establint vincles amb els centres d’educació formal i no formal per promoure activitats d’impacte comunitari a través de les arts escèniques. A més, treballa amb diverses entitats per facilitar l’accés a la cultura a tots els col·lectius socials.

‘Un dia al TNC’

En aquest context ha posat en marxa l’activitat ‘Un dia al TNC’ per als alumnes de primària, secundària i batxillerat, a fi de fomentar el teatre com un fet cultural, ric i complex. D’aquesta manera, nens i joves poden treballar l’espectacle que escullin, se’ls orienta quant als plantejaments dramatúrgics de l’obra i se’ls mostren els diversos treballs que acompanyen qualsevol representació: assajos, escenografia, vestuari, material i recursos tècnics com ara llum i so. Posteriorment, assisteixen a una funció de l’esmentada obra.

Per als alumnes de primària, el TNC vetlla per oferir espectacles dirigits als estudiants d’aquesta edat perquè, de la mà del seu servei educatiu, trobin una eina útil per al seu desenvolupament cultural i creatiu. Aquesta temporada, els alumnes de primària treballaran amb les representacions ‘La nena dels pardals’ a partir de Sara Pennypacker i ‘Kàtia’, una idea original de Ka Teatre.

TNC

Alumnes de secundària en una de les activitats formatives del TNC.

Alhora, les arts escèniques són una eina molt útil per a la formació i el desenvolupament cultural dels joves, així que els centres d’alumnes de secundària i batxillerat que ho demanin podran participar durant unes hores en obres com ara ‘La Rambla de les Floristes’, de Joan Maria de Segarra; ‘La mort i la primavera’, de Mercè Rodoreda; ‘Mateix dia, mateixa hora, mateix lloc’, de Lali Álvarez i Hui Basa; ‘L’amic retrobat’ –basada en la novel·la de Fred Uhlman–; ‘Raphaëlle’, de La Conquesta del Pol Sud; ‘Gazoline’, de Jordi Casanovas, i ‘Solitud’, de Víctor Català.

El TNC organitza també una activitat postfunció que permetrà als alumnes passar de ser espectadors a actors. Una iniciativa que els ajudarà a reflexionar sobre els temes que planteja l’obra i, alhora, a descobrir com és el procés de creació d’un espectacle.

Tallers de teatre per a primària

Per aprendre aspectes bàsics sobre les arts escèniques, els alumnes de primària poden participar en un taller que tracta sobre dos aspectes bàsics: com fer créixer un personatge i escenes històriques. En el primer cas, veuran com el vestuari és capaç d’oferir una informació subtil que aporta significat al personatge, i que acostuma a ser la síntesi de la seva personalitat. Per definir el vestuari es tenen en compte diferents aspectes, des de l’època, fins al text del guió o la definició psicològica, i a partir de diferents retrats de personatges els estudiants hauran de localitzar –o crear– el vestuari i l’attrezzo més adequat per a la seva representació.

Quant a les escenes històriques, tenir una visió global de la història passa per conèixer les idees i l’expressió en tots els àmbits de la vida i cultura. Amb diversos materials, els especialistes escènics traçaran un mapa conceptual il·lustrat per veure i entendre les coincidències entre moment històric, expressió artística i indumentària per, després, aconseguir representar escenes i situacions històricament representatives, com si es tractés d’un quadre.

Visites guiades

El TNC ofereix la possibilitat de visitar les seves instal·lacions en un recorregut comentat que passa pels vestíbuls, les tres sales i la zona d’artistes i de magatzems del teatre. Es tracta d’una manera ideal de conèixer les seves interioritats i fer que els més joves descobreixin els racons més curiosos, com els camerinos, la part última l’escenari i les sales d’assaig i tallers, per descobrir el món del teatre en tota la seva complexitat.

La novetat: ‘Jo també vaig al TNC’

Aquesta activitat és una manera diferent que tenen les famílies de compartir l’experiència d’anar juntes al teatre. Mentre els adults assisteixen a la funció, els més petits poden estar disfrutant d’una activitat lúdica relacionada amb el teatre al mateix TNC.

Cursos per a professors

L’èxit de la primera edició d’aquesta activitat ha portat el TNC a repetir-la i ampliar-la de cara a aquesta nova temporada. Consisteix en formació per a mestres amb l’objectiu d’aprofundir en les arts escèniques com a recurs pedagògic i per descobrir com pot ajudar el teatre en el procés d’investigació d’un projecte.

Hi ha dos cursos diferents. A  ‘Les arts escèniques: una introducció per aplicar a l’aula’, els educadors aprenen tots els recursos que les arts escèniques aporten a la formació competencial de l’alumnat, més enllà de fer teatre a l’aula. Treballen la concentració, la relaxació, la respiració i la veu; aprofundeixen en el treball en equip mitjançant el joc cooperatiu i la comunicació efectiva; fomenten la creativitat i l’aprenentatge amb la creació i improvisació d’un text dramàtic; i aprenen gestió i expressió emocional amb l’aplicació pràctica d’un treball en procés del TNC.

TNC

Materials formatius del TNC.

L’altre curs disponible és una continuació de l’anterior –o requereix una experiència prèvia en teatre aplicat–. A ‘Les arts escèniques: un llenguatge per imaginar el món’ s’aprofundeix en com pot ajudar el teatre en el procés d’investigació d’un projecte i de quina manera es pot comunicar des de les arts escèniques tot allò que s’ha après. També treballa la concentració, la relaxació, la respiració i la veu; aborda el teatre fòrum com a mètode d’aplicació a l’aula; la dramatúrgia de textos d’altres tipologies; i la creació d’un treball col·lectiu en teatre de gest.

Aquestes formacions estan reconegudes pel Consorci d’Educació de Barcelona amb 30 hores cadascuna i compten amb dos perfils docents associats: ‘Educació visual i plàstica’ i ‘Metodologies amb enfocament globalitzat’. Per obtenir l’acreditació caldrà fer la inscripció al curs al Consorci.

Escoles Tàndem

El projecte Escoles Tàndem és un programa educatiu innovador per a centres d’ensenyament que vol concretar un nou projecte pedagògic a partir de l’especialització en una matèria singular –com pot ser la música, les ciències i l’audiovisual, entre d’altres– que articuli el currículum dels centres que participen.

Durant tres anys s’estableix una relació de col·laboració entre aquests centres educatius i institucions de referència del país, amb l’assessorament, el seguiment i el finançament de la Fundació Catalunya – La Pedrera, i la col·laboració del Departament d’Ensenyament.

Més informació dels serveis educatius del TNC, en aquesta pàgina web: https://www.tnc.cat/ca/programa-educatiu-social-19-20

Temes: Teatre