«La situació excepcional que vivim ens fa ser més vulnerables davant dels ciberdelinqüents»

Des del BBVA insisteixen a posar atenció en la protecció de la identitat i les finances

anagomez

anagomez

2
Es llegeix en minuts

El coronavirus i la situació actual han portat els ciberdelinqüents a realitzar multitud d’intents d’estafa a través de canals digitals per obtenir informació privada dels usuaris. Segons el Centre Criptològic Nacional, el ‘phishing’ ha crescut un 70% en les últimes setmanes amb la Covid-19 com a focus principal de les estafes, i la Policia Nacional és un dels organismes que més està alertant d’aquesta situació a través dels seus canals oficials, amb el Twitter com el canal que té més abast. 

- ¿Com hem d’afrontar aquesta nova realitat?

La situació tan excepcional que estem vivint ens fa sense cap mena de dubte ser més vulnerables davant dels ciberdelinqüents. Ara, més que mai, hem d’estar més vigilants davant d’aquells ‘e-mails’ o missatges que ens demanin prendre decisions de manera urgent. Hem de comprovar la font, assegurar-nos de la veracitat del missatge, prendre el temps que sigui necessari per analitzar la situació i, en cas de dubte, posar-nos en contacte amb les autoritats

- Davant d’aquesta situació, l’equip de seguretat del BBVA ha publicat una sèrie de recomanacions. Com a punt de partida, ¿què hem de tenir en compte?

La seguretat dels dispositius connectats a internet que utilitzem és el primer obstacle per a un ciberdelinqüent, per això, el primer que recomanem és mantenir actualitzats tant el sistema operatiu, com el navegador i totes les aplicacions que tinguem descarregades. A més, és molt important utilitzar un antivirus a tots els ordinadors i mòbils, a més de la resta d’aparells que tenim connectats a la xarxa, sempre que el dispositiu ho permeti.

- Una vegada hem fet els deures bàsics, ¿quins altres apartats destacaria?

A partir d’aquí, és fonamental ser molt curosos a l’introduir les dades personals en una pàgina web a la qual s’hagi accedit a través d’un enllaç en correu electrònic, SMS o missatge instantani. 

Una revisió periòdica dels comptes bancaris per controlar els moviments és una de les recomanacions més efectives. Per descomptat, si s’observa alguna operació estranya, l’usuari s’ha de posar immediatament en contacte amb el departament d’atenció al client del seu banc per solucionar-ho. En cas de ser client del BBVA, és recomanable que sàpiga que el banc mai sol·licita informació bancària als seus clients per ‘e-mail’ o SMS.

I, finalment, no descarregar fitxers adjunts, i més sense passar-los per un antivirus, tret que es conegui que prové d’una font segura i sigui lògic en el context de les comunicacions amb aquest interlocutor. El simple fet de baixar-lo al dispositiu de sobretaula o mòbil pot activar l’agent maliciós.

- Per acabar, ¿quins són els atacs cibernètics més freqüents?

Els tipus d’atacs cibernètics que estan registrant les autoritats durant la pandèmia del coronavirus són principalment el ‘phishing’ i l’‘smishing’. Els dos delictes, amb el mateix ‘modus operandi’, suplanten un organisme oficial i intenten redirigir l’usuari a una pàgina web falsa perquè hi introdueixi les seves dades personals o bancàries. 

Notícies relacionades

En el cas del ‘phishing’, aquest atac utilitza els correus electrònics com a canal principal per arribar a l’usuari. L’‘smishing’, al contrari, utilitza els SMS i les eines de missatgeria instantània com el WhatsApp per propagar-se. 

A més del ‘phishing’ amb temàtica Covid-19 ha començat ja a arribar el ‘phishing’ amb temàtica declaració de la renda, per això cal ser més curosos encara, si és possible.