Un fenomen de l’entreteniment en viu

TheGrefg, l’home rècord de Twitch: «Hi ha nens que ens prenen més seriosament que als seus pares»

· David Cánovas, murcià de 23 anys, és un dels creadors de contingut més populars del món.

· «Tinc una obligació pedagògica. Sento que he de transmetre bons valors i coses positives.

. Destaca per les seves partides a Fortnite, videojoc que li ha dedicat una ‘skin’ (personatge).

· «El ‘livestreaming’ és el present i el futur i la gent que no ho entén es perd una part molt important». 

TheGrefg, l’home rècord de Twitch: «Hi ha nens que ens prenen més seriosament que als seus pares»
7
Es llegeix en minuts

El 30 d’abril del 2012 David Cánovas (Alhama de Múrcia, 1997) va obrir el seu canal de YouTube, tal com l’hi recordarà sempre el tatuatge que lluu a l’avantbraç esquerre des que va arribar als deu milions de subscripcions. Des dels seus inicis com a creador de contingut ha utilitzat el ‘nickname’ de ‘TheGrefg’, i ara, després de fer miques qualsevol marca anterior a Twitch, Grefg s’ha coronat al reunir 2.468.688 espectadors en la presentació de la seva ‘skin’ (personatge) de Fortnite. «No vaig plorar en directe, però una vegada vaig tancar la càmera em va saltar alguna llagrimeta. Serà d’aquí uns anys quan en sigui realment conscient. La sensació és de no creure-s’ho», confessa Grefg sobre les seves emocions al fer història al món de l’entreteniment.

Aconseguir el rècord d’espectadors va ser conseqüència de l’elevada expectació que havia generat durant l’últim any l’arribada de la ‘skin’ de TheGrefg. «El primer que vaig fer a l’acabar el directe va ser tuitejar la quantitat màxima d’espectadors, i de seguida em vaig posar a veure les opinions de la gent sobre la ‘skin’. A l’haver-hi tanta gent veient alguna cosa, òbviament anava a provocar opinions bones i dolentes, però la veritat és que el balanç va ser molt positiu». Grefg –la seva mare és de les poques persones que li diuen David– ha experimentat durant aquests anys que no tot són fans. «Com més gent hi ha, hi ha d’haver més gent a qui no li agrada», explica el jove murcià. «Però quan hi ha tantíssima gent, aquells pocs que tiren ‘hate’ tenen els altres en contra, i acaba fent que els que volen dir una cosa dolenta es cohibeixin una mica perquè la gent se’ls menja».

Per a molts, ha sigut la ‘skin’ més esperada, amb una comunitat boja per aconseguir l’aparença de TheGrefg en el joc. Malgrat l’expectació, Grefg intenta evadir-se d’aquesta pressió i relata que davant una cita important, en la qual hi ha expectatives molt elevades, ell prefereix rebaixar-les. «M’agrada estar tranquil. Òbviament sempre esperes alguna cosa, però la meva expectativa era arribar a 300.000 espectadors. Els meus millors desitjos eren arribar al mig milió». Quan el seu entorn li pregunta per les xifres, Grefg intenta evitar el tema. En cap moment es podia imaginar que anava a destrossar d’aquesta manera qualsevol registre anterior, però una vegada va començar el directe, es va adonar de la realitat. «Quan quedaven encara dues hores per ensenyar la ‘skin’, el xat anava boig amb la quantitat de ‘viewers’. Cinc-cents mil. Sis-cents mil. Set-cents mil. Allà ja m’ensumava que podia ser una bogeria. Però abans, ni de conya m’ho esperava».

Amb les enormes quantitats d’audiència i el vast nombre de seguidors que té, Grefg ha de pensar en tots els públics que escolten cadascuna de les seves paraules. «Tinc una obligació pedagògica. Sento que he de transmetre bons valors i coses positives. Quan de vegades em surt una partida malament i m’enfado, em poso a cridar i se’m pot escapar alguna paraulota. Però intento transmetre les virtuts i formes que jo crec que poden servir als nanos per a la seva vida i poden ajudar a formar-los bé com a persones». Grefg també ha estat a l’altre cantó de la pantalla, i comprèn perfectament la seva audiència, especialment els més joves. «Sembla mentida, però la gent ens pren molt seriosament i al passar tantes hores amb nosaltres ens tenen com a referents. Ens poden prendre més seriosament que a un professor o als seus propis pares, per molt fort que soni. Per això sento l’obligació de transmetre coses positives als nanos. Sé que moltes vegades em faran cas i poden aprendre de mi, de coses que m’hagin passat i els valors que els pugui transmetre».

I és que abans de triomfar com a TheGrefg, David va créixer i es va inspirar en els seus ídols, com fan avui milers de nois amb ell. «Jo quan arribava de l’institut el 2012 obria el meu portàtil, em posava a veure ‘gameplays’ de Willy del ‘Modern Warfare 3’ i la meva mare m’anava cridant per anar a dinar». Amb Willyrex va començar tot, i Grefg explica que ell, de manera carinyosa, l’anomena ‘el papa de YouTube’. «Va ser el primer de la comunitat espanyola que va pujar les seves partides a YouTube, fent ‘gameplays’, i molts ens hi vam inspirar». L’endemà de l’històric rècord de Grefg, va néixer la filla de Willyrex, un fet que simbòlicament va semblar un traspàs de cicle. «Ara Willy és més pare que mai. Tanca una etapa perquè el pare de YouTube ara és pare de veritat». Grefg s’emociona al parlar d’un dels seus ídols i recordar els seus inicis. «Han passat molts anys, amb un llarg procés de maduresa i acumulant molta experiència. Si pares a veure-ho com un relleu, hi ha una frase molt bona que és ‘Treballa fins que els teus ídols es converteixin en els teus companys’. I és una mica el que ha passat aquí. Per a mi és un orgull i si faig la vista enrere dic; ‘collons, estava veient aquest tio amb 14 anys i ara mira el directe que acabem de fer’. És una gran sensació d’orgull, i de nou, no m’ho puc acabar de creure».

En aquest nou cicle, Twitch i els videojocs ja no són cosa del futur. Ajuntar més de dos milions de persones en la presentació d’una ‘skin’ deixa clar que cal donar-hi la importància que mereix. «L’entreteniment està canviant i ja no només arriba a mitjans convencionals, sinó que els nois i les noies d’avui dia es posen a internet i poden veure el seu ‘youtuber’ favorit. Poden passar centenars d’hores veient directes. Jo abans passava molt temps a YouTube i ara estic a Twitch. L’entreteniment en directe és el present i el futur». Malgrat la seva popularitat actual, Grefg recorda que no fa gaire el panorama era diferent. «Abans jo era el raret per fer directes a YouTube i ara sembla que per ser un creador de contingut, si no fas directes, et falta alguna cosa. El ‘livestreaming’ és el present i el futur. A la gent que no ho entengui els diria que s’estan perdent una part molt important. Les audiències demostren que hi està havent un canvi, però no té per què significar que altres coses desapareixeran. Podem conviure tots plegats, cadascú fent el seu contingut».

Amb el pas dels anys, no només s’ha acusat els ‘streamers’, ‘youtubers’ o ‘influencers’ de ser una moda passatgera, també els videojocs. Fortnite ha sigut enterrat per molts des del seu llançament el 2017, però ara com ara continua sent un dels jocs més jugats, i el principal motor per a creadors com Grefg. «Si cal donar una medalleta al joc és per com aguanta al llarg del temps. Un joc ha d’aconseguir no només ‘petar-ho’, sinó allargar-se en el temps. Els millors són els que al llarg dels anys es continuen jugant. Fa dos anys hi jugava fins i tot el meu avi, és impossible mantenir-se en aquest punt tan alt, però continua sent un dels més jugats i amb més espectadors a nivell mundial». Sobre el motiu de la longeva popularitat del joc, Grefg fa broma dient que es deu a «treure una ‘skin’» amb ell, i argumenta que és fruit que «el contingut nou és constant i sempre sorprèn i innova. Els creadors escolten la comunitat i saben les coses que agradaran a la màxima quantitat de persones».

Notícies relacionades