TENDÈNCIA 'RELAXINGCUP'

¿Què és ASMR, els famosos 'orgasmes cerebrals' de Youtube?

La publicitat comença a copiar aquests vídeos de veus xiuxiuejants, pessigollejos i relaxament que té excitats milions d'usuaris a la xarxa

ASMRMagic és una de les ’youtubers’ més prolífiques i creatives amb les seves brotxes de maquillatge de pèlo suau. / periodico

2
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Diversos exemples del famós ASMR que té revolucionat Youtube: un xiuxueig de dona i unes mans que toquegen unes orelles de plàstic enganxades als extrems d'un altaveu que reprodueix el fregament dels seus dits amb els pavellons auditius -xhxhxhxhx; una noia que es raspalla els cabells i es recrea amb les lleus notes dels seus flocs al passar per l'arpa de la pinta -cling-cling-; unes mans d'home que cisellen una pastilla de sabó -ras, ras, ras-, un quiropràctic que fa cruixir el coll d'una senyora -crac- i li posa les vèrtebres a lloc... 5,3 milions de vídeos donen fe a Youtube que els orgasmes cerebrals ("braingasms"), tècnicament ASMR, estan de moda. Tant és així, que algunes marques han llançat espots inspirats en aquest fenomen.

La "resposta sensorial meridiana autònoma" no consta a la Viquipèdia com una parafília, però han de ser cosines germanes. El neologisme ASMR, una resposta encara per verificar per la ciència, és una sensació agradable de calidesa i relaxament alhora i que s'acompanya d'un formigueig al cuir cabellut i en altres zones, com la columna vertebral.

Va començar a parlar-se d'ASMR en alguns blogs, després que aparegués per primera vegada el 25 de febrer del 2010 en un grup de Facebook: Autonomous Sensory Meridian Response Group.

DESCOBRIMENT A LA INFÀNCIA

No tothom ho experimenta i els que ho fan acostumen a descobrir-lo per accident durant la infantesa. Encara que mai és tard per començar a disfrutar de la ciberrelaxació. Cada persona és un món, sent els desencadenants més habituals -visuals o sonors- els xiuxiuejos, esgarrapades sobre diferents tipus de superfície, bufades, passar les pàgines d'un llibre, el raspallat dels cabells o concentrar-se molt molt en una tasca…

Si cap d'aquestes coses et fan estremir, potser pots intentar experimentar en les teves carns una cosa semblant a un ASMR amb un típic massatjador de cap d'aquells en forma d'aranya que venen a les fires.

Algunes revistes musicals també parlen de aquests "calfreds" ('frisson' o "cabells com escàrpies") quan un escolta certes cançons. Compte, alguns abusen d'aquestes sensacions còsmiques -els vídeos d'ASMR solen ser molt llargs, molts passen d'una hora- i al final es tornen immunes i necessiten una temporada sense Youtube per desenganxar-se'n.

'TRENDING TOP'

Un dels canals de Youtube amb contingut ASMR més populars és theASMRnerdy. A diferència de la majoria dels que toquen aquest tema, utilitza videojocs: hi ha vídeos sobre el so d'un teclat, descripcions de geografies minecraftianas...

UNA NOVA VETA PER ALS ANUNCIANTS

El tema està tan de moda que, mentre els neuròlegs es decideixen a indagar en l'assumpte, diverses marques comercials ja han rodat espots amb aquesta nova forma de penetrar en la psique del consumidor.

El mes de juliol passat, la cadena de menjar ràpid KFC va llançar un anunci del seu cruixent pollastre arrebossat amb l'actor George Hamilton ('El padrí III') fent de Coronel de KFC i xiuxiuejant-ne les delícies. "El pollastre està tan cruixent que pot desencadenar un ASMR".

El director de màrqueting de KFC, Kevin Hochman, va explicar al 'Washington Post' que es tractava d'un esforç per obrir-se a una altra veta de clients. "Es tracta d'una comunitat absolutament enamorada i entusiasta sobre l'experiència sensorial". L'ASMR s'associa a una cosa confortable, agradable, relaxant, coses bones, en definitiva.

Notícies relacionades

Però no és un cas aïllat. El mes de novembre passat, la marca de xocolates xinesa Dove va llançar un altre anunci buscant la mateixa resposta neurològica en el consumidor:

No seria estrany que aviat ens volguessin vendre productes fent-nos pessigolletes al cervell.