DISSENYAT A LA UNIVERSITAT DE ROCHESTER, ALS EUA

Un algoritme delata els tuiters ebris

Les estadístiques derivades de l'estudi permetran dissenyar campanyes més eficaces contra l'alcoholisme, segons els investigadors

 

  / FERRAN NADEU

1
Es llegeix en minuts

Un grup d'investigadors de la Universitat de Rochester (EUA) han dissenyat un algoritme que permetrà saber si un usuari de Twitter publica en estat ebri els seus tuits. Les estadístiques, segons aquests experts, serviran per dissenyar unes campanyes més eficaces contra l'alcoholisme.

Els investigadors, sota la direcció de Nabil Hossain, han creat l'algoritme després d'analitzar uns 11.000 tuits geolocalitzats a Nova York i al comtat de Monroe, segons publica ‘Muy interesante’. Els missatges analitzats havien d'incloure paraules com “borratxo”, “cervesa” “festa”, entre moltes altres, però sempre relacionades amb l'activitat de beure.

La principal utilitat d'aquests algoritmes és que permeten seguir hàbits i fenòmens socials en temps real, mentre que fins ara s'han utilitzat mètodes cars i laboriosos com seleccionar individus, fer enquestes personalitzades, etc.

COL·LABORACIÓ DELS ‘TURKERS’

En el primer pas de l'estudi, l'equip d'investigadors va comptar amb persones que van etiquetar dades, textos o fotos, els ‘turkers’, i van valorar els missatges adjudicant-los a tuiters que publicaven sota els efectes de l'alcohol. Seguidament, van establir si els usuaris de la xarxa social publicaven els seus tuits des de casa seva, des d'un bar o bé des d'un altre lloc. Finalment, van ubicar els missatges en un mapa que van cotejar amb les estadístiques de consum d'alcohol als llocs coincidents.

Notícies relacionades

El triple filtre va permetre ajustar l'algoritme i treure conclusions com que els tuiters de Nova York bevien sobretot a casa, mentre que els del comtat de Monroe per fer-ho sortien de casa més sovint i es desplaçaven més d'un quilòmetre des del domicili. També es va observar una correlació geogràfica entre la densitat d'establiments que venen begudes alcohòliques i els tuits relacionats amb l'alcohol. 

Els investigadors de la Universitat de Rochester intentaran perfeccionar encara més el seu algoritme per estudiar, per exemple, el consum d'alcohol segons l'ètnia, l'edat o el sexe, informa ‘Muy interesante’.