Nadal sap perdre quan tot s’acaba
Destrossat físicament, l’espanyol va tallar els fils que el portaven a la humiliació. Es va revoltar. Però Djokovic, el seu botxí ahir als Jocs, li va mostrar el pas del temps. Li queda el dobles amb Alcaraz.

Novak Djokovic encara estava amb el tors despullat, recollint les seves coses com si amb ell no anés la cosa, quan Nadal es va acostar al centre de la pista. Va alçar les mans, però amb el mentó clavat a terra. Com si volgués demanar perdó en comptes de gràcies a la terra taronja de la Philippe Chatrier, allà on ha sigut únic.
El guanyador de 14 Roland Garros, amb el cos fet pols, amb la ment ja en massa coses –la família, el com dir adeu, la flama olímpica, la cura a la seva pròpia llegenda–, era conscient que viuria una tortura davant el seu vell enemic serbi. Tot i així, sabent-se per una vegada en mans d’un titellaire, es va revoltar. Va tallar els fils de la humiliació. Va perdre, és clar. Però guanyar el temps ja no és cosa seva.
Djokovic, un individu d’obsessions –no pot ser de cap altra manera en els mites de l’esport–, té al cap guanyar per fi un or olímpic. El bronze a Pequín no li serveix en el seu afany per acumular èxits que l’acreditin com el millor tennista de sempre. Nadal, en canvi, amb els seus dos ors olímpics (l’individual a la mateixa cita xinesa del 2008 i el de dobles amb Marc López a Rio el 2016), i fins i tot amb l’opció de treure metall a París junt amb el seu hereu, Carlos Alcaraz, surt a la pista amb una missió ben diferent. I no és la del deixar-se portar en l’homenatge etern amb què el públic ha edulcorat el final de la seva carrera. Nadal vol anar-se’n en pau. I només sap fer-ho lluitant fins que els seus turmells, els seus músculs, però també la seva ment, diguin prou.
Notícies relacionadesUn nadó a la grada es va posar a plorar. Nadal es mostrava incapaç de respondre a les pilotes que Djokovic tornava sense mirar-s’hi gaire. "¡Rafa, ets el millor de tots els temps!", va cridar algú amb el partit descarrilat. Llavors, Nadal es va aixecar d’entre els morts. Com tantes altres vegades ha fet. Tot i que aquesta vegada va ser per saludar. Va estrènyer el puny. I va provocar un orgasme col·lectiu, breu, sense conseqüències, però meravellós.
És important saber perdre quan tot s’acaba. La memòria és punyetera.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fugida salarial del 0,5% Els funcionaris de la Generalitat no cobraran fins a l’octubre la paga de fins a 625 euros pels retards pendents
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Xarxes El nen de "la tranquil·litat" a les piscines de Terol parla 13 anys després: "Un dia vaig arribar amb el pit enfonsat i un ull morat a casa"
- Tribunals "Me l’han jugada. Agafeu-los i mateu-los"
- Piscines, brou de cultiu de malalties: quines infeccions pots agafar i com prevenir-les
- Mor una anciana atropellada pel seu propi vehicle a Barcelona
- POLÍTICA Sánchez braceja per salvar-se del naufragi mentre Feijóo celebra cada cop amb el PP de festa
- Polèmica L’alcaldessa de Palafrugell nega que s’hagi prohibit als grups d’havaneres afegir-se al públic si canta ‘El meu avi’
- Comitè federal Illa exhibeix el seu suport a Sánchez i a les mesures preses en el PSOE: «Anem pel bon camí»