FUTBOL I TECNOLoGIA

El ‘software’ de capçalera de Xavi

Kognia Sports Intelligence és l’eina que utilitza el tècnic blaugrana per detectar patrons de moviments tàctics 

El ‘software’ de capçalera de Xavi

EFE

3
Es llegeix en minuts
Albert Guasch
Albert Guasch

Periodista

ver +

Maurici A. López-Felip va créixer a Caldes de Malavella (Selva) com un obsés del futbol. No li devia anar malament perquè va ser convocat per a les seleccions catalanes de categories inferiors. Allà va coincidir amb Gerard Piqué, Cesc Fàbregas, Víctor Vázquez i altres nanos que despuntaven de la generació del 87, de la qual es va escriure bastanta literatura al seu dia.

No va fer carrera amb la pilota als peus, però sí al cap. O està treballant en això. És el CEO d’una start up anomenada Kognia Sports Intelligence que ha creat un software que, sintetitzant al màxim, tradueix vídeos de partits en situacions tàctiques del joc, buscant i indexant patrons de moviments dels jugadors que van molt més enllà de les estadístiques corrents.

És una eina pensada inicialment per a clubs i entrenadors. ¿El seu usuari més rellevant per ara? Xavi Hernández al Barça. A l’instant, ell i el seu equip d’analistes poden disposar de disposicions tàctiques del seu equip i del rival. ¿L’objectiu final? Òbviament, obtenir un avantatge competitiu.

Exemples: quins jugadors reben entre línies, o quins jugadors són capaços de desmarcar-se a l’espai i amb quins moviments, o quines defenses són capaces de frenar un futbolista que entra des de segona línia. És a dir, es tracta d’"extreure informació contextualitzada del futbol, dotar de significat les dades", concreta el CEO de Kognia.

L’ajuda de Vilà i Seirul·lo

Tot això s’aconsegueix a partir del vídeo d’un partit o de múltiples partits i mitjançant una arquitectura complexa d’algoritmes i tècniques avançades d’intel·ligència artificial, capaces de detectar més de 300 situacions tàctiques d’un jugador, una línia o tot l’equip. Aquesta informació és recollida en videoclips amb el grafisme del concepte tàctic en qüestió.

"Es produeix moltíssima informació i està dissenyada perquè es pugui trobar de manera concreta", afegeix Maurici, que assenyala que és fonamental l’aportació d’experts de futbol amb experiència.

La llavor de Kognia va sorgir quan López-Felip estudiava Ciències de l’Activitat Física i l’Esport a Barcelona. Pel camí va trobar Joan Vilà, exentrenador de La Masia i responsable durant anys de l’àrea de Metodologia al club blaugrana, i Paco Seirul·lo, referent de la preparació física del FC Barcelona durant dècades. Es va interessar per l’anàlisi de vídeo i, de fet, ajudava Vilà en aquest terreny en diferents assessoraments.

"Editava i tallava vídeos, una feina més aviat tediosa, i em preguntava: ‘¿com és que no hi ha una màquina que faci això?’ Estem parlant de l’any 2008 o el 2009. Com que soc una persona bastant desperta, vaig començar a investigar", explica. Se’n va anar als EUA a formar-se, a Illinois i Connecticut, i va trobar el que buscava, coneixements de base per al que el 2019 va significar el naixement de Kognia.

Va trobar el suport de Vilà i de seguida de Xavi Hernández, que va provar el seu invent a Qatar quan encara era jugador. Es va fer petit inversor. El mateix Víctor Font, el candidat a la presidència barcelonista. La covid va frenar el seu enlairament, però ara està en fase de desenvolupament. "És el projecte d’un nano de Caldes de Malavella que ha anat trobant persones que l’han ajudat a fer que vagi cap endavant", diu. Està immers en aquests moments en una ronda de finançament per ampliar el seu equip.

Notícies relacionades

A part del Barça, té com a clients altres clubs de La Lliga que prefereix no especificar, tot i que se sap que Unai Emery va fer servir el seu software al Vila-real. L’Udinese i la Salernitana, de la Serie A, compten amb la seva eina. I aquest any prepara una ampliació de clients –potser en el futbol formatiu– i projecta la seva entrada a la Premier. "El seu ecosistema ens va com anell al dit".

Kognia troba la resistència d’alguns clubs sense estratègia tecnològica. El futbol, al cap i a la fi, ha funcionat tradicionalment amb pissarres, llibretes i l’olfacte com a principals eines. Però els entrenadors es van modernitzant i abraçant a un coneixement més profund del joc. I tenir informació vasta i concreta a un clic juga a favor de l’empresa de Sant Just Desvern.