LA INDÚSTRIA DE L’ESPORT

¿Quins gegants tecnològics dominaran l’esport del futur?

¿Quins gegants tecnològics dominaran l’esport del futur?

EL PERIÓDICO DE CATALUNYA

3
Es llegeix en minuts

Ningú té dubtes que la indústria de l’esport es troba en un moment de transició en molts fronts. També en l’audiovisual. Els noranta van ser els anys de les retransmissions en obert, per després entrar en un segle XXI en què les plataformes de pagament van anar guanyant terreny fins a dominar-lo per complet. Avui la major part de la societat –la xacra de la pirateria hi continua sent, tot i que ara perseguida amb més mitjans per la justícia– té molt interioritzat que veure les millors competicions exigeix tenir almenys una subscripció. I això no canviarà. Aquest impàs a què ens hem referit al principi és sobre quins seran els canals de distribució que dominaran en el futur.

L’última dècada de creixement del valor del futbol a Europa ha estat marcada pel desenvolupament de les xarxes de fibra i l’oportunitat que van veure les telecos a recolzar-se en l’esport rei per vendre’ns un telèfon fix que no utilitzem, dades mòbils infinites i, per descomptat, la televisió. Jaume Roures, cofundador de Mediapro, ja es preguntava el 2019 què passaria el dia que aquestes grans corporacions no necessitessin el futbol, la fórmula 1 o el tennis com a reclam comercial. I aquest dia ja ha arribat. Les teles ja no ofereixen més, o fins i tot demanen pagar menys, als mercats locals.

Nous ‘players’

Aquest escenari està facilitant l’aparició de nous players amb noves maneres de connectar amb les audiències, barreres d’accés teòricament més baixes i amb models de recuperació de la inversió diferents. Si les operadores de torn ens rendibilitzen col·locant-nos tots els serveis previs necessaris per accedir al futbol, veiem com els gegants tecnològics pretenen captar la nostra atenció d’una altra manera.

Notícies relacionades

Amazon demana un extra pels canals esportius allà on ha comprat la Premier o la Champions League, però l’esport li serveix per captar encara més usuaris de Prime i convertir-se en la nostra botiga per tot. Apple perquè comencem a apostar pel seu tot en un dels serveis en el núvol i, òbviament, no tinguem dubtes a l’hora de renovar smartphones i portàtils.

I aquí venen els dos que més m’atrauen. Dazn, que només amb subscripcions difícilment podria rendibilitzar el que paga per drets, està virant cap a una mena de nucli d’entreteniment per al fan, amb venda d’entrades, apostes, algun dia marxandatge... I després hi ha Fanatics, que també aposta per ser un hub d’oci per al fan: va començar amb les samarretes, ja ven NFT, s’està ficant en apostes i esdeveniments... ¿algun dia tele?

Clubs que encara avui busquen samarretes

El Govern espanyol va prohibir la publicitat de les cases d’apostes fa tres anys i aquesta decisió va coincidir en el temps amb la pandèmia. Un combo gairebé letal per als departaments comercials dels clubs de LaLiga, que encara no han trobat un sector que supleixi la forta injecció d’ingressos que donaven aquestes empreses. De fet, aquest estiu ens trobem amb vuit equips, la meitat de LaLiga EA Sports, que segueixen sense patrocinador principal per a la samarreta 2023-24, segons l’estudi LaLiga Commercial Report 2023, que elabora 2Playbook: es tracta del Sevilla FC, la Reial Societat, la UD Almeria i el Granada CF. A Segona Divisió són el RCD Espanyol, l’Elx CF, el CD Leganés i l’AD Alcorcón.

No és un tema de poca importància, ja que els patrocinadors principals aporten més de 210 milions anuals als clubs de LaLiga i representen un 22,5% del total d’ingressos per patrocini i publicitat d’aquests equips. En total, el negoci comercial dels clubs ja torna a superar els 930 milions d’euros després del cop de la pandèmia i s’espera que continuï creixent. El que ningú sap és si hi tornarà a haver un mannà com va ser el de les apostes.