INVESTIGACIÓ

Gerard Piqué, un futbolista amb més d’una desena d’empreses

El veterà esportista va iniciar la seva carrera empresarial invertint en maó quan encara no tenia 20 anys

Gerard Piqué, un futbolista amb més d’una desena d’empreses
6
Es llegeix en minuts

35 anys té Gerard Piqué i ja en fa 16 que treballa per generar un imperi empresarial, a més de llaurar-se una més que exitosa carrera com a esportista d’elit. És responsable d’una cartera de negocis cada vegada més diversificada: posseeix més d’una desena d’empreses i acumula fins a 14 càrrecs directius, d’acord amb les dades que figuren en el Registre Mercantil.

I tot i que l’activitat esportiva continua sent, segons Piqué, la seva principal font d’ingressos, està molt centrat també en la seva activitat empresarial en la qual, de vegades, s’implica personalment, com va passar amb la Copa Davis.

Segons informació revelada per ‘El Periódico de España’, el trasllat als Estats Units de Tomás Carbonell, vicepresident de la Federació Espanyola de Tennis, a l’Assemblea General Anual de la Federació Internacional de Tennis, on es va votar el canvi de model de l’esmentat torneig de tennis, es va produir en un avió llogat per Kosmos Global Tennis S.L, societat de Piqué.

Actius immobiliaris

L’entrada de Piqué en el món dels negocis es va produir el 2006, quan tenia 19 anys i jugava al Manchester United, amb la constitució de Kerad Project 2006 S.L., una societat destinada a la gestió d’actius immobiliaris, avui presidida per la seva mare, Montserrat Bernabéu, i en la qual el seu germà Marc exerceix com a director d’expansió, segons reflecteix el seu perfil de Linkedin.

Tres anys després, Piqué amplia els seus horitzons empresarials amb la creació de Kerad Holding, que en els anys posteriors exercirà de matriu de bona part dels negocis del futbolista. En aquesta societat apareix com a administrador solidari al costat del seu pare Joan. La presència de la seva família més propera (excepte la seva parella, Shakira) és una constant en la majoria dels seus projectes empresarials.

A través de Kerad Holding, Piqué inverteix en negocis com Bas Alimentaria, dedicada a la producció i distribució d’hamburgueses, i Inversions BCN Two&Two, una societat immobiliària de la qual el seu pare és administrador únic.

El 2013, Piqué va constituir a Madrid la sicav Kerad 3 Invest. Segons va informar ‘Valencia Plaza’, aquesta sicav va concentrar les seves inversions a l’estranger abans de reconfigurar-se com una societat de responsabilitat limitada el 2019, després de diversos anys acumulant pèrdues.

De Kerad Games a E-Sports

Dos anys abans de muntar la seva sicav, el futbolista va fer el salt al negoci dels videojocs amb la creació de Kerad Games el 2011. Durant diversos anys va ser la seva activitat extrafutbolística més mediàtica amb el desenvolupament de tres títols que es va esforçar a promocionar. Però l’empresa no tenir èxit i va tancar el 2018. Dos anys abans havia llançat una nova S.L. anomenada E-Sports Media Rights, dedicada a la promoció de competicions internacionals d’esports electrònics. En certa manera, va ser una evolució: de productora de títols a agència organitzadora de tornejos.

L’activitat vinculada als videojocs li va permetre obrir moltes de les portes empresarials que el central ha anat travessant després i establir aliances amb personalitats com Ibai Llanos. El 2015, quan buscava socis per al seu negoci de videojocs, va conèixer en un viatge a Tòquio Hiroshi Mikitani, el president de Rakuten, la botiga ‘online’ més important del Japó.

Mesos després, el Barcelona va treure profit d’aquesta relació. Piqué i la seva dona, Shakira, van organitzar un sopar a San Francisco amb Mikitani i el llavors president del club blaugrana, Josep Maria Bartomeu, que va acabar derivant en un acord de patrocini pel qual el Barça va rebre 55 milions d’euros anuals entre 2017 i 2022. Totes les parts van voler deixar clar llavors que Piqué no havia cobrat mena de comissió per aquest contracte.

Rakuten també havia de ser clau en el gran projecte empresarial de Piqué, la remodelació del format de la Copa Davis. Gran aficionat al tennis, des de l’any 2014 va treballar amb un grup de col·laboradors amb la idea d’organitzar una Copa del Món, plantejament que va anar reorientant, després de múltiples reunions amb jugadors i dirigents, en la reestructuració de la històrica competició anual de seleccions.

Per impulsar aquesta nova via de negoci, Piqué va fundar el juny de 2016 l’empresa Kosmos Global Tennis S.L. Aquí és on va tornar a aparèixer Rakuten, ja que l’empresa japonesa va acordar una inversió de 3.000 milions de dòlars en 25 anys per donar forma al projecte de la Davis. Mikitani, a més, és conseller de Kosmos: el seu nom és el segon que apareix a la web de l’empresa, després del de Piqué.

El hòlding Kosmos

Sota la marca Kosmos, el futbolista va anar diversificant la seva activitat empresarial. Amb aquest objectiu, el novembre de 2017 va crear Kosmos Global Holding S.L. Segons es reflecteix en la pàgina web de la companyia, Kosmos engloba tres unitats de negoci: tennis, estudis i futbol.

La unitat d’estudis es dedica a produir continguts audiovisuals. La seva gran presentació en el món audiovisual va ser ‘La Decisión’, el documental emès per Movistar+ en el qual Antoine Griezmann va anunciar que rebutjava el 2018 l’oferta del FC Barcelona per quedar-se a l’Atlètic de Madrid. Més endavant va participar en la producció del documental ‘Matchday’, un ‘inside’ sobre el Barça durant la temporada 2018-19, propietat del club blaugrana.

La tercera pota de Kosmos va néixer a finals de 2018, quan Piqué va decidir comprar el FC Andorra. La seva empresa va aconseguir el 56% de l’accionariat del club andorrà, que llavors competia en la primera divisió regional catalana. Va liquidar tots els seus deutes i l’any següent va abonar gairebé mig milió d’euros per comprar la plaça a Segona B (actual Primera RFEF) que el Reus va deixar vacant a causa dels seus deutes. Fa uns dies, l’Andorra va aconseguir l’ascens a Segona Divisió.

La Supercopa

Kosmos Football també va ser l’empresa que va mediar entre l’Aràbia Saudita i la RFEF de Luis Rubiales perquè la Supercopa d’Espanya es jugués en la dictadura saudita i per això va cobrar una comissió milionària. També va comprar els drets de retransmissió a Espanya de la Ligue 1 francesa, la Sèrie B (segona divisió) italiana i de la Copa Amèrica de l’estiu passat.

Kosmos ha entrat també en el món de la representació d’esportistes i el tennista alemany Alexander Zverev (número 3 del rànquing mundial i or olímpic a Tòquio) és el seu primer client.

L’últim nomenament de Piqué en el Registre Mercantil, el 22 de març, és com a conseller de LaLiga Entertainment S.L., una ‘joint venture’ formada per LaLiga, Port Aventura i Kosmos per al desenvolupament i explotació comercial de parcs temàtics.

Notícies relacionades

¿I quants diners ha guanyat Piqué amb tots aquests negocis? No és possible oferir-ne una xifra exacta. La referència més fiable (si és que se’n pot dir així) va ser la que ell mateix va oferir en una entrevista al programa ‘La Resistencia’ de Movistar+.

Quan li van preguntar quants diners tenia, un clàssic del ‘late night’, el futbolista va assegurar que «en patrimoni» tenia més que el pressupost de l’Espanyol d’aquella temporada, la 2018-19. Segons els comptes presentats pel club català, aquell any la seva previsió d’ingressos pujava a uns 95 milions d’euros.